SAS Institute höll temadag om miljön

Ola Ringström: När miljömedvetenhet får styra blir miljö kommersiell kraft

-Vi hjälper kunder att nå sina klimatmål, säger Ola Ringström på SAS Institute. Han är företagets svenska VD och höll själv i inledningen vid en temadag om miljön på Frösunda i Solna. Temadagen var en del av en hel veckas satsning på miljön på SAS Institute som heter Earth Week.

IT-Kanalen fick en intervju med honom där han förklarade hur han ser på utvecklingen inom miljö.

-Om man tittar tillbaka lite så kan man se att det finns några olika drivare när det gäller miljö, säger Ola. Han brukar lyfta fram tre saker. En är att det måste finnas en övertygelse, en ideologi eller väldigt stark vilja att åstadkomma något. Det andra är att det måste finnas ett stycke innovation för att få något att hända. Sedan är det tredje att det måste finnas en kommersiell drivkraft.

Kommersiella krafter styr idag

Ola säger att innovationen är kärnan i det som man gör på SAS Institute och de har lösningar för analys, AI-lösningar också, för att skapa förändringar.

Om man då tar ett steg vidare och tittar på övertygelse och kommersiella krafter. Övertygelse skulle i det här fallet handla om att vara miljömedveten. Fram tills idag är det de kommersiella krafterna som har drivit utvecklingen på det här området. Det har fått väldigt bra effekter på miljön. Det finns exempel på det som SAS Institute jobbat med för kunders räkning.

Ett exempel är skolbussarna i Boston, säger Ola. Där har man lyckats reducera miljöpåverkan. Drivkraften var kommersiell. Man har optimerat rutterna och fått en bra effekt på miljön.

Sedan har vi ett case på en stor kund i Nordamerika som mynnar ut i att optimera tiden för lastbilar på vägarna.

I Asien har man i det sammanhanget även gjort tillägg där man jobbar med geodata för att nå bränsleoptimering. Man får alltså en effektiv ruttplanering för och till det mindre bränsleåtgång, som i ledet är en miljöpåverkan.

Miljömedvetenhet kan bli stark drivkraft

De här åtgärderna ger en direkt påverkan som innebär minskade koldioxidutsläpp.

Det som är intressant nu i utvecklingen är att nu kommer den andra drivkraften, att vara miljömedveten, starkt. Ola, anser att balansen mellan drivkrafterna förändras. Tidigare var det oftast den kommersiella drivkraften som var starkast och förmodligen primär och övertygelsen kanske mer blev en konsekvens. Nu går vi mot att övertygelsen är i fokus och den ledande drivkraften, och det kommersiella följer med.

Det finns en rörelse som heter Data for Good, säger Ola. Den rörelsen nämnde han även i inledningstalet.

-Vi lägger mycket på investeringar på Data for Good och det kommer att bli intressant att följa detta. Den drivs av en rörelse som drivs av ideologi och klimatfrågorna. Där det kommersiella kommer att komma som en effekt.

Ola tror att möjligheter uppstår när andra drivkrafter kommer och anammar typer av lösningar från SAS Institute. Man har ett annat syfte och det kommersiella kommer som nummer två.

Använd data till att göra gott

Ola Ringström, VD på SAS Institute

De stora utmaningarna framöver är vad vi ska göra med AI och vi ser det är stor möjliggörare.

-Vi på SAS Institute försöker att engagera oss så mycket vi kan. Vi jobbar med att sprida fakta och kunskap. Där investerar vi mycket pengar. Vårt fokus ligger mycket på etik-sidan där vi vill bygga en kompetens. Vi utbildar spearheads, språkrör, så att vi kan sprida lösningar och teknologier i det godas namn, säger Ola. SAS Institute jobbar för att det ska bli Data for Good, avslutar Ola.

Earth Week en egen idé

Om Earth Week på SAS Institute så förklarar Ola att man “kidnappade” Earth Day, som uppmärksammas världen över av många företag och organisationer, och gjorde om den till “Earth Week”.

SAS Institute har en Green Office-grupp där personal deltar frivilligt. De håller i mycket av veckans innehåll. Det är andra året man ordnar veckan. Personal inbjuds delta i olika aktiviteter och så bjuder man in även externa åhörare till en konferens.

Bland övriga föredragshållare fanns Madeleine Westin, meteorolog på TV4. Hon berättade om klimatförändringarna som sker nu och som svårligen kan stoppas eller fås att “backa”. Hon var för några år sedan själv med på en båt som tog sig ända fram till Nordpolen vilket var oväntat för man visste inte att isen kunde smälta så mycket där och göra det möjligt redan då.

Växtsäsongen blir längre i Sverige och Sverige kommer till klimatet att likna Frankrike. Trädgränsen flyttar uppåt och många svenska bergstoppar blir på sikt skogsbeklädda.

Temperaturen blir under de närmsta 50-100 åren, globalt sett, 1-2 grader C varmare.

I Sverige får vi räkna med att det blir vanligare med Skogsbränder som ett exempel på en annan förändring.

Föredragshållare, som Madelene, fick en burk honung i present. Honungen har producerats på taket på ett av husen, Glashuset, på SAS Institute, av deras bin. Man har 180 000 stycken där uppe och bidrar också på det sättet, med en förökning av bisamhällen, som tyvärr i dagsläget blir bara färre och färre.