Scout Gaming leder den nya Fantasy Sports-trenden

Som IT-kanalen tidigare rapporterat om har intresset för e-sport växt kraftigt under de senaste åren. Och nu kommer nästa trend inom spelvärlden: Daily Fantasy Sports.

En av de ledande aktörerna inom nischen är Scout Gaming Group, ett norskt bolag med kontor i Norge, Sverige, Ukraina och på Malta.

I maj månad tecknade bolaget ett avtal med norska NRK, och blir därmed Fantasy Sport-leverantör till norska public service. Samarbetet innebär att NRK:s och TV2:s tittare ska kunna spela mot varandra under sommarens VM-slutspel i fotboll.

– Att Norges två största tv-kanaler går samman och erbjuder sina tittare en möjlighet att spela DFS under fotbolls-VM bekräftar spelformens utbredning i Europa, sa Scout Gamings vd, Andreas Ternström i samband med att nyheten offentliggjorts.

Utöver samarbetet med NRK så har Scout Gaming signerat avtal med ett flertal spelbolag under 2018. Ett av dem är ComeOn, som ägs av speljätten Cherry och erbjuder casino och betting.

– Vi har som ambition att alltid ligga i framkant när det gäller vårt produkterbjudande. Scout Gamings DFS-plattform ligger helt rätt i linje med den ambitionen och kommer att bli ett bra komplement till ComeOns befintliga sporterbjudande, kommenterade Heidi Skogster, COO på ComeOn, i ett pressmeddelande tidigare i våras.

Andra aktörer som Scout Gaming samarbetar med är bland annat C More, Paf, Optipbet, Betsson och Zlatans spelbolag Bethard.

Scout Gaming har dessutom inlett affärsdiskussioner med det svenska spelbolaget LeoVegas, något som väntas mynna ut i ett avtal mellan parterna.

– Scout Gaming och LeoVegas har under en tid fört samtal om en möjlig affärsrelation och Scout Gaming gör nu bedömningen att det finns en god chans att färdigställa ett avtal som skulle innebära leverans av bolagets fulla spelplattform med tillhörande nätverkslikviditet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Nytt svenskt spelbolag för Daily Fantasy Sport

En ny svensk uppstickare som satsar fullt ut på Daily Fantasy Sports-trenden är Fsport. Målet är att ta spelformen till Sverige och bolaget har plockat in strax över 20 miljoner från olika investerare. Fsports vd Hampus Hägglöf uppskattar att Fantasy Sport kan komma att locka upp till 300 000 kunder i Sverige.

I en intervju med Expressen förklarar Hägglöf hemligheten till Fantasy Sports framgångar:

– Att spelformen blivit så populär utomlands grundar sig i dess unika spelmodell som tilltalar en bred målgrupp. FSport erbjuder en rättvis spelform där cirka 90 procent av omsättningen alltid går tillbaka till spelarna.

I dagsläget erbjuder Fsport spel på fotboll, golf, aktier och trav.

Stor succé i USA

Fantasy Sports är ett relativt nytt fenomen i Europa och marknaden är fortfarande ung. I USA har Fantasy Sport däremot slagit igenom ordentligt under de senaste åren. År 2017 beräknades Fantasy Sport omsätta över 6 miljarder dollar, varav närmare 3 miljarder kom från Daily Fantasy Sports. Antalet spelare beräknas uppgå till omkring 60 miljoner.

Skillnaden mellan Daily Fantasy Sports och traditionell Fantasy Sports är att spelarna i den förstnämnda spelar på en specifik omgång i exempelvis Premier League istället för en hel säsong. Det är denna spelform som både Scout Gaming och Fsport arbetar med.