ServiceNow integreras med Microsoft Teams

I samband med Microsoft Ignite presenterades nya resultat om ServiceNow:s partnerskap med Microsoft, inkusive nya integrationer av arbetsflöden direkt i den snabbväxande samarbetsplattformen Teams.

ServiceNow integreras med Microsoft Teams 1ServiceNow är ledande inom automatisering och optimering av digitala arbetsflöden. Teams är Microsofts mest snabbväxande affärsapplikation någonsin, en tillväxt som blivit ännu mer påtaglig under den globala pandemin. I slutet av april 2020 hade plattformen 75 miljoner användare över varje dag, en ökning med 70 procent jämfört med sex veckor tidigare, och fler än 200 miljoner mötesdeltagare under en och samma dag. Behovet av nya arbetssätt under 2020 har skapat ett starkt behov av lösningar för att förbättra processer och arbetssätt, vilket de nya lösningarna är en del i.

“Vi ökar vår satsning på Teams för att hitta innovativa sätt för arbetsflöden för att höja engagemang, arbetsplatskultur, samarbete och produktivitet mellan människor – oavsett var de är”, säger Chirantan “CJ” Desai, produktchef på ServiceNow.

Nyheterna, som idag finns i betaversion för utvalda kunder, omfattar olika verktyg för att minska behovet av att växla mellan olika plattformar för arbetsuppgifter. Integrationen gör det möjligt att skicka in och få uppdateringar om ärenden, hantera notifieringar, chatta med virtuella agenter för automatiserad hjälp och överföras till livechatt vid behov – allt utan att någonsin lämna Microsoft Teams. Bland de nya funktionerna finns också Teams Meeting Extensibility vilket förenklar kontakt mellan olika medarbetare i pågående ärenden, vilket både ökar produktiviteten och förbättrar arbetsupplevelsen.

“Nu mer än någonsin behöver människor hålla kontakten och organisera sig var de än är,” säger Rajesh Jha, vice precident, Experiences and Devices, Microsoft. “Ett exempel på hur ServiceNow skapar Teams-upplevelser för den nya vardagen är mötesutvidgning, som kan göra det lättare för serviceagenter att interagera med ServiceNow-plattformen, samarbeta i gruppchattar, kanaler och konferenser och hantera ärenden.”

Partnerskapet påbörjades i juli 2019 och har sedan dess resulterat i fler än 25 gemensamma funktioner i olika delar av ekosystemet. I ServiceNow:s senaste plattformsuppgradering som presenterades tidigare i september, fanns bland annat stöd för ServiceNow Cloud Insights, en lösning för att övervaka och effektivisera molnanvändning, I Microsoft Azure, och kopplingar mellan HR- och Software Asset Management-tjänster till Microsoft Azure Active Directory.