ServiceNow omfamnar low-code och släpper nya lösningar för framtidens digitala utveckling
Hem Nyheter ServiceNow släpper nya lösningar för framtidens digitala utveckling

ServiceNow släpper nya lösningar för framtidens digitala utveckling

Publicerat av: Redaktionen

ServiceNow omfamnar low-code och släpper nya lösningar för framtidens digitala utveckling.

ServiceNow omfamnar low-code och släpper nya lösningar för framtidens digitala utveckling

ServiceNow, marknadsledaren för digitala workflows, har presenterat den senaste utgåvan av Now Platform®, döpt till ”Quebec”.

Under det senaste året har arbetslivet världen över förändrats i grunden, och många av nyheterna är skapade för att hjälpa verksamheter världen att vara rustade och redo för att växa och utvecklas efter att världen återgår mot en mer normal vardag.

Plattformen får också en kraftfull lösningssvit för det snabbväxande området low-code.

Under det senaste året har i pandemins spår den digitala utvecklingen accelererat den digitala omställningen globalt och ökat efterfrågan på verktyg som både kan göra det enklare att snabbt genomföra förändringar i verksamheten på grund av yttre faktorer, och för att omvandla verksamheten för att vara rustad för framtiden. Att modernisera arbetsflöden och processer bedöms vara en av de viktigaste faktorerna för att skapa positiv förändring. Nära 80 procent av företagen på Fortune 500-indexet använder ServiceNow:s plattform inom verksamheten, och ServiceNow rankades i december 2020 som det globala företaget med störst tillväxtpotential, i Fortune:s ”Future 50”-index.

Kravbilden på affärsutveckling och IT-utveckling har förändrats i grunden det senaste året – investeringarna i digitalisering globalt förväntas överstiga 70 biljoner kronor år 2024 enligt IDC – och en av de tydligaste trenderna är ett ökat fokus på moderna utvecklingsplattformar, så kallad ”low-code”. Gartner räknar med att nästan två tredjedelar – 65 procent – av all applikationsutveckling kommer att ske på sådana plattformar innan 2025. I Quebec-utgåvan av Now Platform byggs nu kraftfulla verktyg upp för sådan utveckling. Målet med detta är att snabbt omsätta innovationer till praktiskt värde, och skapa starkare användarupplevelser. Resultatet hjälper kunder att både upprätthålla kontinuitet och bygga för framtiden.

”I dagens utmanande omvärld gör verksamheter världen över en snabb riktningsförändring, där man antar nya utspridda arbetssätt och skapar nya workflow-baserade sätt att arbeta, som innebär smidigare, motståndskraftigare, digitala värdekedjor. Den senaste versionen av Now Platform utvidgar ytterligare de verktyg som är ett måste för verksamheter idag”, säger Chirantan “CJ” Desai, global plattformschef på ServiceNow.

”När företag övergår från nödåtgärder till långsiktig återhämtning med distansarbete som norm, snabbar man upp digitala transformationsinsatser och investerar i de nya teknik som främjar kontinuitet och flexibilitet. Att kunna erbjuda digitala helhetsupplevelser till både medarbetare och kunder kommer att vara en avgörande konkurrensfördel. Det finns ett starkt intresse, ytterligare förstärkt av pandemin, för kompletta teknikplattformar som kopplar samman system, silor och processer för att möjliggöra dessa anslutna, digitalt baserade företagsmodeller”, säger Philip Carter, Group Vice President, European Chief Analyst och WW C-Suite Tech Research Lead vid IDC.

Low-code en revolution för arbetsflöden

Med Creator Workflows tillförs en komplett lösningssvit för att knyta kraften i automatisering närmare verksamhetens hjärta. Plattformen låter medarbetare på alla tekniska kunskapsnivåer att skapa avancerade applikationer snabbt och utan traditionellt kodande. Utvecklingsverktygen för low-code, App Engine och IntegrationHub, som nu integreras i helhetslösningen, gör det möjligt för företag att omvandla gamla, manuella processer till moderna, digitala arbetsflöden verksamhetsnära och i stor skala. Plattformen innehåller också App Engine Studio, ett grafiskt gränssnitt för snabb, intuitiv och guidad applikationsutveckling, samt mallbiblioteket App Engine Templates. Redan idag används App Engine av flera kunder, däribland Los Angeles stad, och det i Sverige grundade IT-företaget Qlik, för att bygga skräddarsydda arbetsflöden till medborgarna.

”Vi är hyperfokuserade på att ge våra team det kompletta stöd som behövs i alla delar av verksamheten, och App Engine förbättrar vår förmåga att erbjuda specialbyggda applikationer för att lösa unika affärsproblem”, säger Dan Le Masurier, Director IT Service Delivery, Qlik. ”Med App Engine Studio ser vi fram emot att snabbt utveckla och leverera specialiserade applikationer av professionell klass för att ge ännu mer värde till våra team.”

Andra nyheter i Quebec-utgåvan av Now Platform är bland annat:

  • Process Optimization gör det möjligt för IT- och kundtjänstavdelningar att visuellt skapa och förbättra de underliggande processer som driver workflows, proaktivt identifiera och undvika flaskhalsar och därmed lösa problem snabbare.
  • Workforce Optimization tillhandahåller en arbetsyta för ansvariga inom IT och kundtjänst som hjälper verksamheter att optimera produktivitet, genom att ge överblick över arbetsbelastning och KPI:er i realtid.
  • Engagement Messenger låter självbetjäning i portaler från tredje part erbjuda AI-stödd sökning, Knowledge Management, Case och chattbot-interaktioner, vilket resulterar i färre upprättade ärenden, snabbare hjälp och förbättrad kundnöjdhet.

Nya AI-tjänster

Under det senaste året har ServiceNow förvärvat spetsteknologi och spetskompetens inom AI och maskininlärning, exempelvis Loom Systems och Attivio. I Quebec-utgåvan integreras ett antal nya funktioner med kraftfull AI, exempelvis:

  • ITOM Predictive AIOps för att förutse problem i IT-drift och automatisera lösningar.
  • AI Search, en användarvänlig sökfunktion för självbetjäningsportalen, via mobil eller chattboten Virtual Agent
  • Nya förenklingar och förstärkt konversationsstöd i chattboten Virtual Agent

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>