ServiceNows nya superuppdatering hjälper verksamheter hitta rätt i framtidens hybrida arbetsliv
Hem Nyheter ServiceNows nya superuppdatering hjälper verksamheter hitta rätt i framtidens hybrida arbetsliv

ServiceNows nya superuppdatering hjälper verksamheter hitta rätt i framtidens hybrida arbetsliv

Publicerat av: Redaktionen

ServiceNow, marknadsledaren för digitala workflows, har presenterat den senaste utgåvan av Now Platform®, döpt till ”Rome”.

Den innehåller hundratals nyheter som ska hjälpa till med en av de största omvälvningarna näringslv och offentlig sektor stått inför i modern tid – att underlätta, förbereda och övergå till en hybrid arbetsmiljö.

I många länder, däribland Sverige, förbereder sig nu samhället och näringslivet på att lätta på pandemirestriktioner och gradvis övergå till en friare vardag. Men det betyder inte att allt kommer att vara som förr. Under pandemin har svagheter i traditionella företag – inom värdekedjor, processer och arbetsupplevelse – hamnat i fokus, och nya sätt att samarbeta har blivit rutin, och i många fall skapat nya värden. Digitaliseringsplaner har tidigarelagts och accelererats, och behovet av automatisering och optimering av affärsprocesser har vuxit – och behovet förstärks ytterligare genom bristen på kvalificerad arbetskraft inom många sektorer.

ServiceNows nya superuppdatering hjälper verksamheter hitta rätt i framtidens hybrida arbetsliv

Johan Dahlin, vd på ServiceNow i Sverige

”Digital transformation har länge setts som enbart ett medel för att öka tillväxt och produktivitet, men den tiden är förbi. Det är idag minst lika viktigt att betrakta den som ett verktyg för att hjälpa anställda hitta ett arbetssätt som ger dem bästa möjliga upplevelse, och hålla dem kreativa och engagerade. Det är nyckeln till att hitta, och behålla, den talang man behöver för att nå framgång i den nya, hybrida vardagen”, säger Johan Dahlin, vd på ServiceNow i Sverige.

Nära 80 procent av företagen på Fortune 500-indexet använder ServiceNow:s plattform inom verksamheten, och ServiceNow rankades i december 2020 som det globala företaget med störst tillväxtpotential, i Fortune:s ”Future 50”-index.

Miljarder människors arbetsliv har präglats starkt av de senaste 18 månaderna och för många har det varit en påfrestande upplevelse. Bara i USA sade under en enda månad, maj 2021, 3,6 miljoner människor upp sig från sina jobb, och man talar om en utmattningskris. I ServiceNow:s Rome-uppdatering finns flera konkreta nya lösningar som är skapade för att bidra arbetsgivare att hjälpa sina anställda minska stressnivåerna och stärka den positiva arbetsupplevelsen. Bland nyheterna finns:

  • Employee Center, en digital kommandocentral för hybridarbete. Det ger ett enda gränssnitt för anställda för att snabbt och enkelt hitta personlig information, slutföra uppgifter, få hjälp och begära tjänster på olika avdelningar – inom exempelvis IT, HR, lokaler, inköp och juridik – på ett och samma ställe. Employee Center minskar tiden och ansträngingen det tar anställda att söka hjälp. Lösningen integreras fullt ut med Microsoft Teams.
  • Employee Journey Management guidar medarbetarna genom de ögonblick som är viktiga med anslutna upplevelser för många avdelningar, som onboarding, och avdelningsbyten. Det ger också HR-team och chefer möjlighet att anpassa resurser, planer och behov med no code-verktyg – allt på en och samma plattform.

För att möta de ökade behoven av automatisering i verksamheten tillförs flera kraftiga AI-baserade funktioner:

  • Automation Discovery identifierar de tio bästa möjligheterna att automatisera arbete utifrån fler än 180 kategorier av applikationer, till exempel Virtual Agent, Auto Routing och Agent Assist.
  • Health Log Analytics Enhancements hjälper till att upptäcka problem innan de inträffar och påverkar användare, samt automatiserar problemlösning genom att använda ITOM Predictive AIOps. Detta utvidgar ServiceNow ITOM Predictive AIOps.

Nästan varje företag är nu till en del ett mjukvaruföretag som skapar nya affärsmodeller med digitala produkter och tjänster, både internt och mot kunder. För mobilt arbete introducerar

ServiceNow Mobile App Builder, som låter utvecklare snabbt bygga och konfigurera attraktiva mobilappar för iOS och Android i ett intuitivt gränssnitt, med AI-stöd.

En av de kunder som pilottestat Rome är den nordiska bankjätten DnB Bank.

”De nya möjligheterna för övervakning av systemen har varit en viktig hjälp för att identifiera avvikelser och problem och ökat kunskaperna bland våra utvecklare. En uppgift som tidigare tog timmar och innebar en stor mängd handpåläggning för mig är nu en automatiserad process och en del av våra utvecklares arbetsflöde. Rome kommer att ge oss ytterligare möjligheter att automatisera våra utvecklingsflöden, och det ser jag mycket fram emot”, säger Christian Ring, teknisk plattformsarkitekt på DnB Bank.

För den globala konsult- och revisionskoncernen Deloitte betyder myheterna mycket för personalvården.

”Att förenkla och standardisera workflows för våra fler än 350 000 anställda över hela världen och ge dem en central plats för att få tillgång till allt de behöver, gör oss mer agila. Ökningen av hybridarbete stärker även behovet av att ta itu med affärsprocessers komplexitet. Anställdas onboarding och återgång till arbetsplatsen är bra exempel på hur Now Platform bidrar till våra anställdas upplevelse och ger konkreta fördelar, säger Stephen Mansfield, CIO, Deloitte Americas.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>