Shadowman i pension – här är storyn bakom Red Hats nya logga

Att ett IT-företag byter logotyp efter 19 år är kanske inte överraskande.

Mia Thomsen, nordisk marknadschef på Red Hat. 

Men Red Hat är ett annorlunda IT-företag och även arbetet med att ta fram den nya loggan skedde på ett annorlunda sätt.

Den gamla loggan kom till långt innan Red Hat blev världens ledande leverantör av open source-lösningar för företag. Den innehöll den karaktäristiska röda fedora-hatten men satt på en figur som internt alltid kallats Shadowman – en figur som skulle symbolisera företagets position som utmanare och förändrare – en superhjälte, en privatdetektiv. Samtidigt fanns det många som snarare såg figuren som hotfull och suspekt.

  • Dessutom fanns det andra saker med loggan. Det fanns dem som tyckte att skuggorna i hatten såg ut som en dinosaurie, och vi har fått pikar för det många gånger på internationella events – inklusive konkurrenter som ställt personer utklädda till dinosaurier utanför vår utställningsyta. Det är inte riktigt de signalerna man vill sända när man är ett innovativt företag, berättar Mia Thomsen, nordisk marknadschef på Red Hat.

Så efter 19 år i tjänst går Shadowman i pension – men fedora-hatten fick vara kvar, även om många olika hattar testades, då den symboliserar fortfarande den äventyrslusta Red Hat står för. Det beslutet och alla andra beslut om Red Hats nya logga, typsnitt och färger, har tagits fram i en process som inte på något sätt liknar den traditionella.

  • Det coolaste med hela det här arbetet, som pågått i ett och ett halvt år, är att så många varit involverade. Vi har drivit en blogg på vårt intranät där varje steg i processen har redovisats i detalj, och alla har varit tillfrågade och bjudits in att komma med synpunkter, varenda anställd på Red Hat, våra kunder och partners, säger Mia Thomsen.

Red Hat är en öppen organisation och har genomfört det här arbetet på samma sätt som man tar alla beslut – genom ett Open Decision Framework där man kan tänka och dela information och synpunkter helt fritt, men där det finns fastställda milstolpar och deadlines.

  • Open Decision Framework handlar om att de bästa idéerna får ta plats och vinner, oavsett från vem den kommer. När vi gjort rebrandings på mina tidigare arbetsplatser har det varit väldigt traditionellt, frågan har legat hos marknadsavdelningen och en extern partner och alla beslut har tagits i en sluten grupp – sedan presenteras slutresultatet för alla någon dag innan lansering, när det är klappat och klart. Det här är något helt annat och en viktig anledning till att det är så kul att jobba på Red Hat, säger Mia Thomsen.

Några anställda har varit så fästa vid Red Hat att de tatuerat Shadowman-loggan på sin kropp. De som hade en sådan tatuering fick förstås en central roll i förändringsarbetet redan från början – och vill de byta ut sin tatuering kommer det att bekostas av Red Hat.