Sigma och SAS har tecknat ett 5-årskontrakt kring applikationsutveckling, support, förvaltning och drift av fem it-system, inklusive övertagande av nyckelpersoner, enligt ett pressmeddelande från konsultbolaget.

Initialt kommer Sigma bygga om två befintliga system för att minska licens- och underhållskostnader. Parallellt med detta överförs fem system till Sigmas support-, förvaltning- och driftsorganisation. Support och förvaltning kommer skötas hos Sigma i Ukraina medan driften förläggs till Sigma i Stockholm.

Jonas Berggren, programledare för 4XNGIT på SAS beskriver samarbetet:
– Vi har valt att skapa en ny inköpsmodell där vår IT-partner går in och tar ett mycket större helhetsansvar för både drift, systemutveckling och som stöd vid verksamhetsutveckling. Sigma visade sig inte bara vara konkurrenskraftiga på pris men också i kvalitet och leverans. I vår jämförelse av tänkbara partners [matchade de] våra kriterier bäst.

– Sigmas mål är att sänka SAS IT-kostnader men ändå leverera tjänster och lösningar som är bättre än nuvarande. Tillsammans med SAS har vi hittills lyckats genomföra betydande IT-besparingar och vi fortsätter gemensamt på inslaget spår, berättar Per Kündig som är affärsansvarig på Sigma.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>