Sista steget för bättre underhåll och enklare installationer
Hem Nyheter Sista steget för bättre underhåll och enklare installationer

Sista steget för bättre underhåll och enklare installationer

Publicerat av: Redaktionen

Det räcker inte med en bra datamodell för att underlätta installationer och service av komplexa produkter.

Om informationen inte är enkel att uppdatera och komma åt blir det krångligt ändå. Det tar Etteplan fasta på.

De flesta som jobbar med installationer, underhåll, service och liknande uppgifter som kretsar kring komplexa produkter förstår nog vikten av enkel tillgång till information. Det råder nog inte heller någon tvekan om att sådan ordnas med centrala informationssamlingar, i form av databaser, som kan användas för många olika ändamål. I sådana finns teknisk information om produkter som är lättåtkomlig, oberoende av vilken detaljnivå som efterfrågas, och som kan återanvändas.

Det finns undersökningar som visar på stora effektivitetsvinster med lösningar för att hantera information. Service- och installationstekniker lägger ofta ner uppemot 40 procent av arbetstiden på att leta efter information, både om vad som ska göras och hur det ska göras. En halvering av den tiden innebär en tidsbesparing på uppemot 20 procent.

Strul i praktiken

Sista steget för bättre underhåll och enklare installationer

”Smidig tillgång till information blir extra viktig eftersom många företag har stor personalomsättning och andra problem med bemanning i dag”, säger Eric Tengstrand på Etteplan.

Många branscher, och även specialiserade leverantörer av lösningar för att hantera information för underhåll och liknande uppgifter, har kommit långt med sådana här lösningar. Problemen uppstår oftast i den praktiska användningen. Det ska teknikföretaget Etteplan ändra på med Etteplan Howto, en lösning som kan köras så väl som en publik molntjänst, som en lokalt installerad tjänst eller i en hostingmiljö.

Eric Tengstrand som är globalt ansvarig för tjänsteleverans på Etteplan slår huvudet på spiken när han beskriver ett vanligt problem med lösningar som finns som stöd för service, underhåll och installationer:

– Produkter förändras under sina livslängder. Ta till exempel en truck på ett lager, efter tio år kanske den inte har kvar någon originaldel. Om inte stödsystemen uppdateras i takt med förändringarna förlorar de sitt värde, säger Eric Tengstrand.

Därför är automatiska uppdateringar av information en nyckelfunktion i Etteplan Howto, liksom enkel publicering och användning av informationen i alla tänkbara kanaler.

Informationen som hanteras av tjänsten kan användas i tryckta handböcker, applikationer och tjänster, mobilappar, AR- och VR-lösningar, och så vidare. Det blir möjligt tack vare lättanvända funktioner för teknisk integration. Så beskriver Eric Tengstrand det tekniska fundamentet på Etteplan.

I praktisk användning kan det till exempel handla om en installatör som behöver tillgång till information, eller en tekniker som jobbar med felsökning.

– Många företag måste hantera stor personalomsättning och andra problem med bemanning i dag. Då blir det extra viktigt att personalen har smidig tillgång till information, säger Eric Tengstrand.

Etteplan är ett finskt företag med verksamhet över hela världen. Bland befintliga kunder till Etteplan märks bland annat Sandvik och Axis Communications.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>