Sitecore i topp när Forrester utser de ledande martech-företagen

Den snabba innovationstakten en viktig del i utnämningen.

Thommy Sundström, Senior Sales Executive på Sitecore Sverige

Sitecore, en global ledare inom programvara för digital upplevelsehantering, är med i toppen när Forrester listar de femton mest betydelsefulla leverantörerna inom Web CMS (web content management system). UtnämningenLeader, innebär att Sitecore placerar sig framför flera av sina största konkurrenter. Topplistan baseras på tjugosex kriterier för vad ett effektivt martech-företag bör erbjuda och syftar till att förenkla för företag att välja rätt CMS-leverantör.

Genom ett ökat fokus på molnbaserade plattformar och en proaktiv approach, inte minst genom utrullningen av Sitecore Experience Platform 9, accelererar nu Sitecore sin tillväxt ytterligare. Det återspeglades i juryns motivering där Sitecores styrkor i form av strategiska partnerskap och kompetens inom framtidens molnlösningar lyfts fram.

– Vi är stolta över att listas i topp i Forresters rapport. Det är ett bevis på att vår plattform håller internationell toppklass och att vi tillför verkligt affärsvärde till våra kunder, säger Thommy Sundström, Senior Sales Executive på Sitecore Sverige.

En viktig bidragande orsak till att Sitecore placerar sig som Leader i rapporten är företagets utvecklingsprogram som får toppbetyg.

– Vi är ett nyfiket företag som ständigt strävar efter att vara en relevant partner till våra kunder som förklarar vår placering. Genom en förståelse för kundernas nuvarande och framtida affärsutmaningar, är vi en affärspartner genom hela den digitala förändringsresan, säger Thommy Sundström.

Sitecore Experience Platform 9.0, vilken är den som bedöms i Forresters rapport, har nyligen genomgått ytterligare CRM-förbättringar. Plattformen har fått ett ökat fokus på AI-teknologi och erbjuder ett större lagringsmöjligheter än tidigare. Sitecores nya plattform Sitecore Experience 9.1 som rullades ut i oktober i slutet av förra året, fokuserar på hantering av isolerad data, att korta tiden till marknad och nya alternativ för leverans i olika kanaler.

Andra viktiga delar som Forrester lyfter fram i sin rapport är Sitecores fortsatta molnsatsning på Azure, en återgång till att fokusera på mid-market segmentet, det strategiska partnerskapet med Salesforce Marketing Cloud och förvärvet av digital asset management (DAM) -leverantören Stylelabs.