Snabb kommunikation går som på räls

Den stora transportmässan UITP Global Public Transport Event intog Stockholmsmässan i fyra dagar. Under mässan presenterade Huawei Enterprise ett par spännande nyheter.

Under samlingsnamnet ”Cloud-Based Urban Rail, the Art of Mobility” introducerade Huawei dels Urban Rail Light Cloud och en ny version av kommunikationsplattformen LTE-R samt 5G Digital Indoor Solution för transportsektorn.

På en pressträff, som hölls under mässan, fick vi chansen att höra lite mer om deras arbete med olika ICT-lösningar (Information and Communications Technology) för spårbunden trafik. Norman Frisch, styrelseledamot och marknadsdirektör inom transportdivisionen på Huawei Enterprise, inledde med att konstatera att den digitala transformationen innebär stora förändringar och inte minst möjligheter för samtliga branscher, så även för transportbranschen.

Enligt honom tog de hundra största företagen i världen fram en strategisk plan för sin digitalisering under år 2017.

Biljetten borde gälla från dörr till dörr

Norman menar att en del av framtidens transportlösningar bygger på att befintliga system måste börja prata med varandra. Han tar sin egen resa till mässan som ett exempel. Varför ska vi behöva boka biljetter till både flyg, flygbuss och pendeltåg? I framtiden kommer vi att boka en resa och en biljett som gäller hela vägen från vår startdestination till vårt slutmål. De kommande lösningarna inom mobilitet kommer att ställa stora krav på nya ICT-lösningar och transportbranschen har precis börjat sin digitala resa på allvar säger han.

En av nyheterna är att Huawei tillsammans med sin partner, Tianjin 712 Communication & Broadcasting Company (TCB 712), har utvecklat en ny version av LTE-Railway (LTE-R) som är skapad för att möta behovet av säker och snabb kommunikation på de moderna höghastighetståg som är en del av framtidens mer hållbara transportlösningar och som många länder utvecklar nu. En av grundförutsättningarna för att de ska bli framgångsrika är att det finns en säker och stabil kommunikation mellan tågen och ledningscentraler. Passagerarna har också stora krav på en snabb uppkoppling för sina enheter under resan. Ytterligare en parameter som driver på behovet av kommunikation med hög hastighet är att det blir allt vanligare med förarlösa tåg. LTE-R är förberett för bland annat 5G och finns redan installerat på tåg i Kina.

Det kinesiska nyåret är en utmaning

Det finns många aspekter att ta hänsyn till när en transportlösning ska utvecklas. En är att hantera stora variationer av antalet tåg och passagerare vid storhelger och rusningstid kontra tider när inte så många reser. Norman berättar att när man släpper tåg- och bussbiljetter inför det kinesiska nyåret är belastningen på bokningssystemen enorm och det är inte rimligt att dimensionera datacentren för att klara den belastningen och resten av året utnyttjas endast en del av kapaciteten. Här kommer en agil molnlösning som Huaweis Urban Rail Light Cloud väl till hands med sina virtuella resurspooler som möjliggör en snabb anpassning till det behov av datakraft som finns vid olika belastningar och tidpunkter. Det finns även lösningar som kortar tiden för felsökning och bidrar till minskade kostnader för underhåll.

Huaweis representanter på pressträffen berättar att de arbetar med många olika lösningar som ska underlätta vårt framtida resande. Det handlar bland annat om att använda ansiktsigenkänning för att passagerarna snabbare ska kunna legitimera sig vid incheckning och inte behöver visa någon legitimation. Samma teknik kan användas för informationstavlor på tågstationer och flygplatser. När en resenär tittar på tavlan visas endast det som är relevant för den passagerarens resa.

Flera hållbara lösningar

På vår fråga om hur Huaweis arbete med miljö och hållbarhet ser ut får vi flera intressanta svar. En utmaning som många kämpar med är kylningen av datacenters och deras utrustning. En smart lösning som Huawei använder sig av för att hålla nere energiförbrukningen är att de istället för att kyla ner hela serverhallen endast kyler servrarna. De har även tagit fram lösningar med smarta fläktar som kan användas på flygplatser och andra publika utrymmen. Fläktarna kan känna av hur många passagerare som sitter vid en gate på flygplatsen. Fläktarnas aktivitet ökas respektive minskas beroende på hur många som sitter och väntar vid en gate.

Vi får även veta att Huawei, genom att använda nya material, har fått ner vikten på den utrustning som de tillverkar med i snitt 30 % vilket i sin tur minskar energiförbrukningen vid transporter.

Ytterligare ett exempel är utvecklingen av Smarta Stationer där tanken bland annat är att tåget och stationen kommunicerar med varandra innan tåget kommer till perrongen. Om ingen resenär ska gå av eller på tåget behöver inte tåget bromsa in och stanna, för att sedan åter komma upp i ordinarie fart. På så sätt sparar man energi samtidigt som slitaget på tåget minskar.

Vi avslutade med ett besök i Huaweis stora monter på UITP-mässan. Där det fanns ännu mer intressant information att ta del av.