Snow Software passerar 100 miljoner dollar i årligt återkommande intäkter

Den gångna våren har fått molnanvändningen i företag att skjuta i höjden.

Snow Software passerar 100 miljoner dollar i årligt återkommande intäkter 1
Vishal Rao, VD och koncernchef på Snow

Det har möjliggjort för det svenska IT-analysföretaget Snow Software att passera milstolpen 100 miljoner dollar i årligt återkommande intäkter.

Svenska IT-bolaget Snow Software, världsledande inom technology intelligence, meddelade idag att deras årligt återkommande intäkter, ARR, passerat 100 miljoner amerikanska dollar. Genom en närmast raketartad utveckling av molnimplementeringen, ökande säkerhetshot och behovet av att optimera IT-budgetarna, inledde Snow året med 40 procent ökning av årskontraktsvärdet jämfört med samma period föregående år, tack vare en ökning av abonnemangsbokningar på 115 procent, sett till årskontraktsvärde. Dessa milstolpar har kunnat uppnås tack vare en framgångsrik förflyttning mot en återkommande intäktsmodell, som nu står för 75 procent av omsättningen. Företaget är också fortsatt på väg mot postivt EBITDA för 2020.

– När organisationer blir allt mer beroende av molnet blir komplexa hybridmiljöer den nya verkligheten för många IT-ledare, och Snow sitter mitt i skärningspunkten av den omvandlingen. Att passera 100 miljoner dollar i årligt återkommande intäkter bekräftar att visibilitet, optimering och styrning över all teknik är en strategisk prioritet för företag. Genom att tillhandahålla en flexibel plattform av förstklassiga lösningar för hantering av programvara, SaaS, hårdvara och moln är vi unikt positionerade för att leverera långsiktigt värde för världens största organisationer, säger Vishal Rao, VD och koncernchef på Snow.

500 procents tillväxt på SaaS-produkter på ett år
Snow har fortsatt att ha fullt fokus på innovation för att möta det växande marknadsbehovet av resursförvaltning, kostnadsoptimering och riskreducering för både interna system och i molnet. Under det senaste året har Snow utökat sin SaaS-kapacitet till att omfatta avancerade funktioner för viktiga arbetsplatsverktyg som Office 365 och Adobe Creative Suite, samt distansarbetsverktyg som Zoom, GoToMeeting och WebEx, vilket drivit upp tillväxten på Saas-produkter till 500 procent jämfört med föregående år i årskontraktsvärde. Snow har också köpt upp den ledande hybridmolnsföretaget Embotics och har sett en stark efterfrågan på deras prisbelönta molnförvaltningsplattform Commander, från både nya och befintliga kunder.

– Nu är det viktigare än någonsin att företag optimerar sina IT-utgifter, minimerar risker och ökar kontrollen över sina teknikinvesteringar. När vi investerade i Snow var de den dominerande aktören på den europeiska marknaden med starkt fokus på förvaltning av programvarutillgångar. Under de senaste två åren har de verkligen förändrat verksamheten för att möta behoven hos dagens IT-ledare. Snow har nu uppnått global skalbarhet som aktör för plattformar på både bredd och djup. Vi är glada över att fortsätta arbeta med teamet när de levererar på Snows djärva vision för teknikinformation, säger Mike Risman, styrelseordförande på Snow och Managing Partner på Vitruvian.

Snow fortsätter att få stort erkännande för sin verksamhet av både branschanalytiker och experter. År 2020 utsågs Snow till ledare i Gartners Magic Quadrant for Cloud Management Platforms för andra året i rad. Snow var också en av finalisterna i både ITAM Review Excellence Awards och SIIA CODIE Awards. Även 2019 var ett starkt år för Snow, då de erkändes som ledare i Gartners Magic Quadrant för Software Asset Management Tools för andra året i rad. Förutom erkännandet från branschen och analytiker utsågs Snow till en Peer Insights Customers’ Choice inom Software Asset Management Tools för 2019, av Gartner, för tredje gången.