Solidworks World 2016
Hem EVENTEVENT BEVAKNING Solidworks World 2016

Solidworks World 2016

Publicerat av: Redaktionen

För smått otroliga artonde året i rad så hölls SolidWorks World. Ett event för de verkliga 2- och 3D entusiasterna inom CAD arbete. Vi var såklart på plats för att granska nyheterna.

Årets upplaga fokuserade mer eller mindre uteslutande om tre huvuddelar. Dels det nya tränssnittet, dels de nya möjligheterna som vi får med 3D skrivare och dels om att Solidworks från och med version 2017, vilken för övrigt lanseras som beta i slutet av maj, kommer integrera såväl produkter som nya tjänster för online användning. Detta omfattar exempelvis tjänsten ”Always a 3D printer close by” som med automatik kommer att ta fram ansluta företag med rätt typ av skrivare för ditt jobb. Men framför allt handlar det om de kommande X-programmen vilka kommer att vara baserade på valfri webbläsare, något som gör programmen plattformsoberoende.View More: http://narrativeimagesphoto.pass.us/sww2016

Två av dessa visades upp i korthet och först ut var X-drive eller X-files, som via ett smart gränssnitt integrerar mer eller mindre alla tänkbara molnlagringstjänster för att skapa en optimal lagringsplattform för ditt arbete. Dessutom kommer detta program att göra de möjligt att söka efter delar som du behöver på dess dimensioner. Det vill säga du behöver inte veta exakt vad den heter eller gör men kan ändå välja att söka efter den, anpassa den och slutligen skriva ut den.

Det andra är X-design som för in skapar kraften från SolidWorks 3D applikationer till vilken enhet som helst, det vill säga att äntligen kommer programfunktionerna att finnas tillgängliga för Mac. Det kanske mest intressanta med detta program är ändå den typ av ”kännande skiss funktion” som finns. Med denna så kan du som inte är en fullfjättrad designer rita enkla skisser av det du vill skapa och programmet känner sedan av vad det är du vill göra och slutför skissen till en riktig ritning som du sedan kan mått-ge.

Gian Paolo Bassi, CEO på Solidworks, berättar under sin keynote;

View More: http://narrativeimagesphoto.pass.us/sww2016

Gian Paolo Bassi, CEO

–          Två av de saker som vi har fått mest feedback på och önskemål om är del en plattformsoberoende lösning. Med X-programmen får vi det. Den andra önskan har varit en flexiblare licenshantering. Om några månader kommer kunder att kunna köpa eller hyra programmen efter behov på månad, kvartal eller årsbasis. Detta ger en större möjlighet att knyta kostnader mot specifika projekt.

–          Vi vill även lyfta fram det grundläggande arbete som har gjorts med gränssnittet vilket har fått sig en rejäl ansiktslyftning och bättre anpassats för den hårdvara i form av bland annat 4K skärmar som vi ser idag.

Alla ändamål

När 3D skrivare lanserades för några år sedan så var dessa, i varje fall sett ur konsumentögon, mest inriktade på att skriva ut enklare saker som små figurer eller leksaker. Utvecklingen har dock gått framåt med sjumilakliv och under våra dagar på SolidWorks så fick vi se mängder av intressanta lösningar.

En av de som väckte störst uppmärksamhet var utan tvekan den egenkonstrueradeg gitarren. Från att vi tidigare varit mer eller gitarr-litenmindre låsta vid vissa former, såvida du inte tillhör den lilla skaran av människor med obegränsade medel, så kan du numera rita din egen gura och skria ut den på en 3D printer. Prislappen för detta unika alster blir bara bråkdelen av vad en vanlig unik gitarr och ljudkvalitén ska enligt musikkännare vara mycket hög.

Nästa produkter som väckte nästan lika stor uppmärksamhet var dels den egendesignade kickbiken som trots sin låga vikt bjuder på enorm flexibilitet och styrka och utan problem klarade av att hantera en fullvuxen som utförde enklare trick. På samma sätt fick vi se och prova den första tävlingscykeln skapad på en skrivare. Huvudsyftet med denna var dels att visa vad som går att göra men den ska framför allt ses som en lösning gör cyklister eller triatleter som ta fram delar som är direkt formade efter deras kropp och körstil.

Det var även just konceptet med att skapa delar för olika ändamål som reservdelar eller tillbehör som normalt inte finns, är för dyra eller tar lång tid att få fram som dominerade 3D utskrifterna. En intressant del för alla bil/mc entusiaster var möjligheten att skapa egna fälgar till en låg kostnad.

3D i all ära men det är tyvärr inte alla som förstår att se just de tredimensionella ritningarna och framför allt dess djup och oculus-litenkomplexitet. För att råda bot på detta så har Prono DR tagit fram en lösning där användaren kan använda Oculus Rift för att låta dem se det de annars inte kan se. Med Oculus Rift kan  användaren direkt vända och se och även ”gå in i ” designen för att titta på den. Detta blir med andra ord ett helt nytt sätt att se och förstå 3D.

Slutligen kommer vi till en av de delar som Gian Paolo Bassi tryckte hårt på.

–          Vi har nyligen tagit fram en lösning för att designa och skriva ut flerlagers PCB direkt på 3D skrivaren. Denna teknik kommer att föra utvecklingen för mindre företag framåt i snabbare takt än tidigare då de kommer att kunna skriva ut och testa sina prototyper själva, utan kostnads- och tidskrävande inblandning av externa kunder.

Medicinska aspekten

arm-litenEn av de delar som tilldrog sig mest uppmärksamhet, förutom själva nyheterna, var den medicinska användningen av 3D skrivare. Anledningen till detta berodde till stor del på en flicka som heter Annie och som har fått en fullt fungerande armprotes. Denna har i sin helhet skrivits ut på 3D skrivare, något som tog cirka 20 timmar. Detta ska jämföras med idag när hela processen att ta fram en arm protes kan ta månader.

Precis samma koncept kan och kommer även att börja användas inom vården på flera plan. Tänk er bara när vi behöver specialanpassa någon för av stöd vid exempelvis förslitningsskador eller vi ska ta fram delar till rullstolar eller rullatorer. Inom kort kommer allt detta att kunna göras på plats, utan väntan till en lägre kostnad jämfört med idag.

Nya lösningar

Nu är det så klart inte bara SolidWorks som utvecklas utan det introducerades även flera helt nya produkter och lösningar. Bland dessa så lyfter vi fram tre, helt olika, men ändå lika geniala.

Det första kommer från det nystartade Japanska företaget Landmark Technology där vi mötte en av skaparna till programmet 3D produkter-litenMr.  Masaki Kojima. Med deras lösning kan du, men enkla steg, skapa och importera fullständiga komplexa elektriska kabeldragningar direkt in till ditt Solidworks projekt. Detta låter i sig kanske inte så märkligt men den intressanta är att under denna import så hanterar programmet även beräkningar av kabellängder och varnar för eventuella för snäva dragningar eller potentiella riskpunkter vilket kommer att bespara mycket tid i framtiden och även minimera felkällor på färdiga produkter.

Även den andra lösningen är programbaserad och kombinerar molnet med virtuella maskiner för att skapa en plattform för att köra exempelvis Solidworks eller 3d studio max på en Mac, något som fram tills idag varit mer eller mindre en omöjlighet. Programmet heter Frame och låter användaren köra vilka programs om helst via en webbläsare.

Marc, företagets talesperson, berättar att deras förhoppning är att inom kommande tre till dem år kunna bredda denna lösning och skapa en helt plattformsoberoende lösning för alla former av program. På detta sätt kommer XX att skilja sig gentemot Solidworks kommande X lösning då den senare enbart fokuserar på företagets egna produkter.

SiKB-mouse-litenst men inte minst har vi en hårdvarunyhet i form av Mus-bordet Key-Mouse. Detta är precis so det låter ett kombinerat tangentbord med en mus eller vi kanske ska säga två möss med integrerade tangentbord. Konceptet är extremt smart, om än aningen svårt att lära sig använda, för både 3D program och spel. Med dubbla musfunktioner kan den ena användas för traditionell 2D hantering medan den andra tillför den tredje dimensionen på ett extremt smart sätt.

Tangentbordsdelen har samma uppdelning som normala ergonomiska tangentbord men med två skillnader. Delas får vi här avsevärt fler knappar jämfört med ett traditionellt tangentbord och dels är alla knappar programmeringsbara vilket gör att vi kan få exakt den layout vi önskar och efter bara några timmars användande så måste vi säga att det både ergonomiskt och skrivbaserat känns helt rätt.

För mer information läs på;

www.solidworks.com

www.fra.me

www.citybirds.it

www.prono82.com/en

www.landmark.jp/en

www.misumisusa.com

www.protosg.com

www.keymouse.com

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00