Solita och Ferrologic bildar ledande aktör inom datadriven transformation

Konsultföretaget Solita, specialister på digital transformation, har förvärvat Ferrologicgruppen.

På bild från vänster Ossi Lindroos och Pekka Ahola från Solitalta, Johan Thyblad, Carl Tivelius och Anders Tholen från Ferrologic samt framför Petronella Posti från Solita.

Ferrologic bygger företags förmåga att skapa värde ur digital information och har verksamhet i Sverige, Danmark och Belgien. Tillsammans med Ferrologic blir Solita en ledande aktör inom datadriven transformation och affärsutveckling med nästan 1 000 medarbetare i sex länder, varav 100 i Sverige.

Ferrologic har cirka 100 anställda specialister inom Business Design, API/Data Management och AI/Data Science fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Bryssel. Ferrologicgruppen hade under 2018 en omsättning på 140 miljoner svenska kronor (13,1 miljoner euro). Ferrologic grundades 2001 av Johan Thyblad, Carl Tivelius och Anders Tholén.

Ferrologic och Solita är kompetensmässigt mycket närliggande bolag.

Ferrologics expertis inom att skapa datadrivna, uppkopplade och intelligenta företag kompletterar Solitas tyngd inom bl a tjänstedesign, data och cloud. Till detta kommer en bra geografisk matchning. Tillsammans formeras en än starkare helhetsleverantör av tjänster för att bygga datadrivna företag.
Tillsammans med Ferrologic och det nyligen förvärvade datakonsultföretaget Sparks AB, fördubblar Solita nu sin personalstyrka i Sverige till cirka 100 personer. Medarbetarna är experter inom strategisk rådgivning, tjänstedesign, analys, molnbaserade dataplattformar och data warehousing. Totalt ökar antalet anställda på Solita till 1000 personer på sex marknader. Utöver Sverige, Finland, Estland och Tyskland etablerar sig Solita i och med förvärvet av Ferrologic nu även i Belgien och Danmark.

Kompletterande utbud och kulturer

– Vi är mycket glada över att ha hittat en lika inspirerande som kompetent samarbetspartner i Ferrologic. Det händer massor inom digital transformation och möjligheterna för data, artificiell intelligens och IoT blir bara större och större. Både Solita och Ferrologic har blivit framgångsrika genom att inse vikten av kontinuerligt lärande, att bygga upp en stark företagskultur och genom att vara innovativa för att uppfylla sina kunders behov. Vi är övertygade om att det finns en stark efterfrågan på vårt gemensamma utbud, säger Solitas vd Jari Niska.

– Våra företagskulturer och kompetenser passar varandra väldigt väl, vilket gör att synergieffekterna för kunder, medarbetare och samarbetspartner är lätta att se. Både Solita och Ferrologic är specialiserade på att skapa värde ur information och att hjälpa våra kunder att lyckas i nya digitala ekosystem. Tillsammans uppnår vi en spännande bredd och får en än starkare kompetenspalett som gör att vi ännu bättre kommer att kunna hjälpa våra kunder med att möta deras allt mer komplexa utmaningar, säger Ferrologics vd Johan Thyblad, som även är en av företagets grundare. Ferrologics grundare och företagsledning kommer att fortsätta att arbeta i den sammanslagna företagsgruppen, och som tidigare ägare i Ferrologic blir de nu aktieägare i Solita.

Efterfrågan på datadrivna tjänster växer snabbt, både i Europa och globalt. Bland Solitas kunder återfinns Amer Sports, Finnair, Fortum, Readly, Skanska, Tradera och Voi. Ferrologics kunder är globala företag inom bl a tillverkning, telekom, energi, detaljhandeln och finans.

Sedan Solita grundades 1996 har företaget haft en stabil och kontinuerlig tillväxt. År 2018 uppgick Solitas omsättning till 91 miljoner euro och i år väntas den nå 110 miljoner euro. Solita ägs av Apax Digital Fund, samt av cirka 400 av bolagets anställda.