Sophos har nyligen rekryterat flera tungviktare i branschen. Förhoppningen är att de ska bidra till ett utökat partnernätverk och ökad försäljning. ”Vi har en bra sits nu och kan växa väldigt mycket”, säger nordenchefen Fredrik Jubran.
Det går riktigt bra för säkerhetsleverantören Sophos nu. Åtminstone är det bilden nordenchefen Fredrik Jubran förmedlar. Han berättar hur de mer än fördubblar säljstyrkan i Sverige och gör det med folk från konkurrenter som han menar inte har samma lysande utveckling i Norden.
– Från Symantec kommer Per Eklöf som blir ansvarig för vår distributörskanal. Joseph Abou-Haidar från Kaspersky kommer in som säljare men har också en väldigt djup teknisk bakgrund och ett stort nätverk av partner. Michael Karletorp från Arrow kommer också in som säljare, berättar han och tillägger att rekryteringarna inte bara stärker Sophos, utan också ”gör konkurrenterna svagare”.
Siktar på stark tillväxt
Målet är högt ställt. Fredrik vill inte avslöja några siffror men berättar att bolaget siktar på en rejäl tillväxt, och satsningarna som görs nu syftar förstås till att stärka positionen inför detta.
– Vi har en bra situation nu. Marknaden växer och flera av våra konkurrenter har det tufft. Vi har stora möjligheter att växa mycket eftersom vi ju inte hör till de största och mest kända på marknaden idag, säger han med tydlig adress till partner.
Han är nämligen mycket tydlig med att Sophos helt och hållet är en partnerdriven affär. Till skillnad från kollegor har bolaget inte en enda enterprise- eller slutkundssäljare i sin organisation. ”Det är bara kanalmänniskor som jobbar hos oss”, säger han.
– Men visst jobbar vi tillsammans med partner mot kunder när det behövs, lägger han till.
60 nya partner
Idag har man cirka 100 köpande partner i Sverige. Målet för hela regionen, som utgörs av Norden och Baltikum, är att utöka partnernätverket med ett 60-tal.
Hur ska ni locka nya partner?
– Det handlar till stor del om att trycka på att vi har ett så brett erbjudande att man som partner och kund kan konsolidera mycket av sin it-säkerhet till en enda leverantör. Det sparar ju både tid och pengar och gör det enklare att hantera.
– Det handlar också om att visa partner hur de kan växa med oss när Sophos nu går in i denna aggressiva tillväxtfas. Både i form av faktiska pengar från försäljningen men också de otroliga möjligheterna när vi nu kombinerar klient- och perimeterskydd i samma lösningar.
– Sen har ju våra nya resurser sina nätverk med sig och jag tror att det kommer att ge oss flera nya kontakter på partnersidan.
Moln en utmaning
Han pekar också på vissa specifika delar i Sophos erbjudande, som UTM/brandväggar, kryptering och mobilhantering – samt deras tänk kring helheten, den molnbaserade hanteringen av hela it-säkerhetsplattformen. Där kan också en utmaning finnas, tror han.
– En del återförsäljare kan uttrycka en viss skepsis mot att hantera it-säkerheten i en molnbaserad lösning. Där måste vi förklara och övertyga om säkerheten och tillgängligheten i de molnlösningar vi använder och marknadsför.