Spel om pengar på nätet har alltid funnits där i bakgrunden, men efter införandet av den svenska spellicensen 2019 upplevde marknaden något av en renässans.
Plötsligt var det fritt fram för privatägda företag att lansera spelsidor i Sverige, och det blev en explosionsartad ökning av marknadsföringen av dessa sajter i radio, TV och på internet.
Den omedelbara höga konkurrensen ledde till en kapprustning bland spelbolagen, där varje övertag kunde leda till en massiv skillnad i årsredovisningen. Det tävlades inom allt från bonuserbjudanden till marknadsföring via jinglar, men även inom IT-relaterade kategorier som registrering med BankID, snabba Swish-uttag och bäst utvecklade appar för mobilen. I denna artikel ska vi titta närmare på några av de områden som utvecklades mest under denna teknologiska kapprustning.
BankID minskar risken för bedrägerier
När spellicensen infördes i Sverige så var en av de stora nya kraven att spelbolagens KYC – Know Your Customer – måste förbättras avsevärt. Efter en mängd skandaler där både minderåriga och spelmissbrukare lyckats spela om pengar var pressen hög, och inte hjälpte heller upptäckten att kriminella organisationer använde sig av nätcasinon för att tvätta pengar. Därför infördes ett lagkrav på att spelbolagen måste kontrollera sina kunders identitet genom en tillförlitlig elektronisk identifiering.
Trots tappra försök från aktörer som Freja eID så blev BankID den naturliga standarden. Appen skapades trots allt genom ett samarbete av Sveriges storbanker, vilka anses vara bland de säkraste i hela världen. Tack vare samarbete med BankID kunde spelbolagen skippa långa registreringsprocesser, och de ibland väldigt krångliga verifieringarna. I och med att kunder bara behövde verifiera sig med BankID för att spela så började spelbolagen marknadsföra sig som casino- och betting utan konto och registrering. Självfallet skapas fortfarande konton i kundernas namn, men dessa konton syns numer bara i spelbolagens backoffice. Kunder slipper användarnamn, lösenord, och att skicka in ID-handlingar.
Det är också BankID som är nyckeln till Sveriges nationella avstängningsprogram, Spelpaus.se, vilket drivs av Spelinspektionen. Vem som helst kan besöka Spelpaus och anmäla sig, varpå dennes identitet spärras för allt spel om pengar i Sverige; från nätcasinon till fysiska ATG-ombud. Detta görs möjligt av att det är krav på e-legitimation vid registrering.
Swish och Trustly för omedelbara transaktioner
Vi som är gamla nog att minnas kommer ihåg att Swish lanserades av storbankerna bara 2 år efter BankID. Swish kändes som nästa naturliga steg i utvecklingen, och Sverige hade nu en toppmodern betalningsmetod att kombinera med vår unika e-legitimation. Det tog inte lång tid innan spelföretagen också insåg hur snabba och smidiga överföringar kunde bli med hjälp av Swish, och snart erbjöd majoriteten av licensierade spelsidor denna betalningsmetod. Det skulle dock ta ytterligare flera år innan det blev standard att också erbjuda uttag med Swish, istället för vanliga banköverföringar. Även om Trusty grundades flera år före Swish så tog det längre tid för tjänsten att etablera sig, men idag är omedelbara direktöverföringar med Trustly minst lika vanliga och snabba hos spelsidor som Swish.
Spelbranschens övergång från appar till webbläsare
Spellicensen infördes mitt under apparnas storhetstid, och att kunna erbjuda smidig mjukvara för problemfritt spel i mobilen blev ett stort dragplåster för spelbolagen. Att utveckla en bra app är både komplicerat och dyrt, och kraven är hårda för att få erbjuda appar i App Store och Google Play. Vissa spelbolag kringgick detta genom att skapa appar som fick laddas ned genom deras hemsidor, men de “lite finare” spelbolagen hade “riktiga appar” som gick att ladda ned genom officiella appbutiker.
Anledningen till att appar mer eller mindre var ett måste på denna tid var att casinospelen tillverkades i Flash, vilket ofta strulade i webbläsare på mobiler och surfplattor. Detta gick tvärtemot den nya trenden med att spela i mobilen. Buggar, crashar och förlorade spelrundor ledde till frustrerade kunder, och sämre business, vilket gjorde att spelbolagen rekommenderade sin app; framförallt för livespel som streamas i realtid och måste flyta på bra.
Med tiden anpassade sig spelutvecklarna, och började istället skapa sina spel i HTML5. Även deras äldre och omtyckta spel fick nya varianter i det nya formatet. Detta nya mobilvänliga sätt att skapa mjukvara ledde till problemfritt spelande i webbläsare, och således försvann sakta men säkert behovet av appar. I dagsläget är appar ännu en gång ovanliga, och de flesta spelbolagen nöjer sig med att erbjuda HTML5-spel för webbläsare. Är HTML det slutgiltiga formatet? Förmodligen inte. Vem vet vilka nya lösningar som kommer krävas när spelutvecklingen lägger i nästa växel i framtiden.