Speljätten King flyttar sin data till Google Cloud

Svenska speljätten King har utvecklat spelsuccéer som Candy Crush, Bubble Witch, Legand of Solgard med flera. Varje månad spelar fler än 270 miljoner människor runtom i världen något av deras spel. 

Åsa Bredin, teknikchef, King

 King har idag sin data i ett av Europas största Hadoop-kluster, med ett tvåsiffrigt antal petabytes som ska bearbetas. Men idag meddelar King att de flyttar sin datainfrastruktur, från en lokal Hadoop-miljö till Google Cloud.

Tack vare flytten till Google Cloud kan King:

  • Förbättra sin existerande AI- och maskininlärning
  • Stärka sina utvecklares möjligheter gällande dataanalys
  • Fokusera mer på att differentiera och skapa produkter som inte finns på marknaden
  • Stärka sitt rykte som ett av Europas mest innovativa och framtidsinriktade techbolag

Citat från King:
– Flytten till Google Cloud Platform är en helomvändning för King, som redan påbörjats. Den kommer att stödja våra duktiga utvecklares insatser och låta oss fokusera mer på differentiering av våra produkter, så

Jacques Erasmus, CIO, King

att vi kan stärka Kings rykte som ett av Europas mest innovativa och framtidsinriktade techbolag. Vi är jätteglada över att samarbeta med Google Cloud i samband med flytten, och vi ser att det är en win-win-situation för båda parter, kommenterar Åsa Bredin, teknikchef, och Jacques Erasmus, CIO, på King.  

Citat från Google Cloud:
– King har länge varit ledande inom att leverera härliga spelupplevelser till miljontals spelare runt om i världen. Genom att utnyttja vår plattform för big data, AI och maskininlärning och ge sina utvecklare tillgång till nästa generations verktyg för att skapa bra upplevelser, kommer King att fortsätta att förnya sig och visa sin ledarposition som global innovatör. Vi ser fram emot ännu häftigare spelupplevelser från King med hjälp av de unika produkter och tjänster som Google Cloud erbjuder spelutvecklare, säger Sunil Rayan, vd för Gaming-segmentet på Google Cloud.