Starbreeze tar hjälp av Snowflake för att utveckla sin datadrivna affärsverksamhet

Snowflake Computing, den enda data warehouse-lösningen byggd för molnet, meddelar idag att Starbreeze, oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa underhållningsprodukter, såsom PAYDAY 2 och OVERKILLs The Walking Dead, använder Snowflake för genomförandet av en datadriven affärsverksamhet.

Starbreezes implementering av Snowflake har resulterat i lägre utvecklingskostnader och tidsbesparingar på 8-12 månader. Dessutom behöver företaget nu bara ha en deltidskonsult i stället för flera analytiker och ingenjörer, som krävdes tidigare.

Starbreezes mobil-, PC- och spelkonsolbaserade produkter omfattar två kärnområden –  spelutveckling och spelpublicering. Innan Starbeeze hittade Snowflake i januari 2017 arbetade företaget hårt för att samla in, analysera och säkert dela data från flera källor för att kunna ta datadrivna affärsbeslut. Starbreeze fann Snowflake via PlayFab, en back-end- plattform för skapande av live-spel. PlayFab är en Microsoft Azure-tjänst med vilken kunder kan aktivera Snowflake, vilket är vad Starbreeze gjorde för ifrågasätta sina data. Företaget kan nu ladda, bearbeta, analysera och säkert dela terabytes av data i realtid.

– Vi hade aldrig riktigt haft ett starkt datadrivet tillvägagångssätt på vårt företag innan vi började använda Snowflake, säger Irene Hjorth, Gaming Intelligence Analyst på Starbreeze. En av våra största framgångar var spelet PAYDAY 2, som fick ett enormt genomslag med miljontals spelare över hela världen. Med en indie-mentalitet utvecklade vi det i grund och botten för oss själva och utan vidare dataanalyser. Nu använder vi oss Snowflakes säkra datadelningslösning för att analysera och dela våra data för att förstå våra spelares beteenden och orsakerna till vår framgång. Dessa kunskaper använder vi oss av i skapandet av framtida produkter.

De viktigaste Snowflake-fördelarna är:

Säker datadelning. Med Snowflakes Secure Data Sharing-verktyg eliminerar Starbreeze de kostnader, säkerhetsrisker och den komplexitet som traditionella datadelningsmetoder innebär. Detta har varit särskilt fördelaktigt under lanseringsprocesser av mobila produkter, där företaget på ett säkert sätt behöver kunna dela och ha åtkomst till flera sorters data från en mängd olika källor.

Förstå kundbeteenden. Genom enkel åtkomst till alla sina datakällor kan Starbreeze avgöra vad som får kunderna att återgå till sina produkter.

Snabb datavärdering. Starbreeze kan nu ladda, bearbeta och analysera sina data i realtid och ta affärsbeslut baserade på dessa data istället för på känsla.

Att göra mer med mindre – och att göra det snabbare. Innan implementeringen av Snowflake var Starbreeze tvungna att förstärka sina begränsade interna resurser genom att anställa flera utvecklare och analytiker, vilket var en dyr process som tog upp till ett år att slutföra. Nu, med Snowflake, behöver Starbreeze bara ha en deltidskonsult, vilket reducerade utvecklingsprocessen till bara några månader.

– Starbreeze passade perfekt in i Snowflakes molnbyggda data warehouse-lösning, med tanke på dess miljontals användare och den stora datamängd som genererades dygnet runt, säger Snowflake VP, Product, Christian Kleinerman. Starbreezes expertis ligger i att skapa produkter som kunderna är passionerade för. Detta, i kombination med vår all-things-data-expertis, gör det möjligt för företaget att upprätthålla sin kreativitet.

– Baserat på våra databehov så utgjorde Snowflake helt enkelt den perfekta matchningen för oss, eftersom det varken krävs underhåll eller administration och samtidigt erbjuder obegränsad skalbarhet och enkel implementering, avslutar Hjorth.