Stor duk, stor mängd data – Datas roll i filmbranschen

big dataVi fortsätter att utforska data i filmbranschen även denna vecka eftersom det är ett spännande ämne och för att vi är mycket stolta över att en svensk skådespelerska återigen belönats med en Oscar för sina insatser.

När du bestämde dig för att se en film för tjugo år sedan hade du en enkel fråga att ställa dig själv: Ska jag gå på bio eller vänta på att filmen blir tillgänglig för uthyrning? Svaret var ofta en fråga om budget, schema, eller vilja. Det var, relativt sett, en ganska enkel process. I förhållande till hur det är idag det vill säga. Idag kan filmpubliken välja mellan bio, nedladdning och streamingtjänster som iTunes, HBO Nordic och Netflix, uthyrningsalternativ såsom SF Anytime, eller att köpa en film på DVD eller Blu-Ray.

Det kan komma som en överraskning att även Hollywood har vissa utmaningar. Filmbolagen lägger ner mycket arbete för att avgöra hur väl en film kommer att prestera på biograferna. En modell för prognoserna utnyttjar tolv variabler såsom genre, ursprungsland, regissör, åldersgräns, och mycket mer. En annan utmaning är lagring då en enda bildruta okomprimerad 4K-video kan vara ungefär 40 megabyte. Inte mycket, men det är 24 bilder som visas på skärmen varje sekund. Den 4K-filmen är förmodligen 3 terabyte i storlek per timme! Föreställ dig hur mycket av en film som hamnar på klipparens golv (så att säga) och du har en häpnadsväckande mängd data för bara ett filmformat.

Post Comment