STORA KOSTNADER FÖR CYBERBROTT
Hem SÄKERHET STORA KOSTNADER FÖR CYBERBROTT

STORA KOSTNADER FÖR CYBERBROTT

Publicerat av: Redaktionen

CYBERBROTTNästan alla beslutsfattare på de stora svenska företagen tror att de någon gång kommer att drabbas av ett cyberbrott. När det sker kan det bli rejält kostsamt och ta månader att återhämta sig. Det visar en ny undersökning från NTT Com Security.

 Allt fler företag är medvetna om risken att råka ut för en säkerhetsincident. I en global undersökning från NTT Com Security tillfrågades 100 beslutsfattare från svenska företag med mer än 250 anställda och från olika branscher om IT-säkerhet. 95 procent av de tillfrågade trodde att de någon gång skulle drabbas av ett cyberbrott. (43 procent höll med helt och 52 procent höll med till viss del). Globalt var den siffran runt 65 procent. De tillfrågade i undersökningen arbetade inte inom IT.

Undersökningen visade att det tar tid för företag att återhämta sig när de väl drabbas. I genomsnitt tror de svenska beslutsfattarna att intäkterna kommer att falla med 11 procent och att det kommer att ta i snitt fem veckor att återhämta sig fullt ut. 16 procent menar att det kan ta mellan två till fyra veckor att återhämta sig. 9 procent tror enligt undersökningen att det kan ta allt ifrån tre till sex månader.

Det kan dessutom bli mycket kostsamt för företaget. 60 procent av de tillfrågade tror att intäkterna kan sjunka med mellan 10 till 20 procent som en följd av en säkerhetsincident.

– Trots att många är medvetna om riskerna är det bara runt hälften av de tillfrågade som har en plan på plats för att kunna hantera en kris och sedan kunna återgå till normal verksamhet. Av de som har en plan är det få som vet vad den omfattar. Bara en fjärdedel uppger att de vet vad planen innehåller. Undersökningen visar också att endast 21 procent har vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda all sin data mot allvarliga och tänkbara scenario av cyberbrottslighet, säger Mats Dufva, senior säkerhetsexpert på NTT Com Security.

För de svenska företagen är data om hur företaget presterar den absolut viktigaste informationen (55 procent). Därefter kommer kundinformation, i form av kunddata för konsument (54 procent) och kunddata för företag (50 procent).

Om olyckan är framme är företagen rädda för att de ska mista kundernas förtroende och att varumärket skadas.

Är det troligt att er organisation kommer att påverkas av en säkerhetsincident någon gång?

Håller med helt 43% (globalt 35%)

Håller med till viss del 52% (40%)

 Vilken inverkan skulle ett cyberbrott innebära för företagets intäkter?

Det skulle inte finnas någon betydande inverkan på våra intäkter (17%)

Våra intäkter skulle minska med upp till 5 procent (14%)

Våra intäkter skulle minska med upp till 10 procent (26%)

Våra intäkter skulle minska med upp till 15 procent (19%)

Våra intäkter skulle minska med upp till 20 procent (14%)

Våra intäkter skulle minska med upp till 25 procent (5%)

Vilken typ av information är viktigast att skydda? 

55% Data kring företagets prestation
54% Kunddata (konsument)
50% Kunddata (företag)

Har ni en återställningsplan om en säkerhetsincident skulle ske?
48% Ja, vi har en plan
21% Ja, vi är i en process att implementera en återställningsplan
19% Inte än, men vi är i en process av att designa en återställningsplan
8% Nej, vi har inte implementerat någon plan
4% Vet inte

Om din organisation påverkas, hur mycket skulle det kosta att återhämta företaget i snitt?
16% Mellan $10,000 och $50,000
18% Mellan $50,000 och $100,000
19% Mellan $100,000 och $250,000
24% Mellan $250,000 och $500,000
11% Mellan $500,000 och $1 miljoner

Om ditt företag skulle drabbas hur lång tid skulle det ta för verksamheten att återhämta sig?
19% Mellan en dag och en vecka
27% Mellan en vecka och två veckor
26% Mellan två veckor och en månad
14% Mellan en och tre månader
9% Mellan tre och sex månader

Det är troligt att vår organisation kommer att drabbas av en säkerhetsincident någon gång:
Sverige: 95%
Norge: 93%
Schweiz: 90%
Storbritannien: 57%
USA: 55%
Tyskland: 51%
Frankrike: 45%

Om undersökningen 

Marknadsundersökningen genomfördes av Vanson Bourne under november 2015 på uppdrag av NTT Com Security, bland totalt 1 000 beslutsfattare (ej inom IT) globalt, varav totalt 100 svenska respondenter. De svenska beslutsfattarna återfinns på organisationer med 250 – 1 000 anställda (57%), 1 001 – 3 000 anställda (20%), 3 001 – 5 000 anställda (12%) och 5 000 anställda eller fler (11%). Intervjuer hade även gjorts i Norge, Schweiz, Storbritannien, USA, Tyskland och Frankrike.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00