Smekmånaden för digitalisering är över, nu måste projekten leda till intäkter och, framför allt, lönsamhet.
Och det är bråttom.
Det krävs både förändringar av företagskultur och hantering av blandade molnmiljöer. Det visar en ny undersökning från IDC, From Digital Culture to Value Realisation, framtagen på uppdrag av Nutanix.
Mer än 64 procent av företagen i Europa, Mellanöstern och Afrika har digitala strategier. Men bara tre procent har företagstäckande strategier som lett till att digitala lösningar gett nya intäktsströmmar. Det visar en färsk undersökning som utförts av analysföretaget IDC, på uppdrag av Nutanix. Nutanix är en ledande leverantör av lösningar för hybrida multimoln.
32 procent av deltagarna i undersökningen som är från verksamhetssidan anger att de är i färd med att genomföra pilottester, proof-of-concept, av nya digitala lösningar.
Med tanke på det är det oroväckande att bara fem procent av deltagarna från IT-sidan anser att deras företag jobbar med att skapa digitala strategier som ger nya intäktsströmmar.
– IDC förutspår att mer än hälften av den globala ekonomin kommer att vara baserad på, eller påverkad av, digitala lösningar under 2022. Digitala satsningar kräver nytänkande och engagemang från företagsledningarna, säger Mats Ericson, Regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix.
Jobba ihop
Deltagarna i undersökningen är överens om att det behövs bättre, och enklare, samarbete mellan IT-avdelningarna och ledningsgrupperna. Hela 47 procent anser att besluten om digitala satsningar bör tas av andra än teknikchefer, CIOer och liknande.
Följande tre insatser anses vara viktigast för att få till nödvändiga förändringar av företagskultur:
- Öka medvetandet i ledningsgrupperna.
- Omdefiniera uppdragen och hur de mäts, både för existerande verksamheter och nya.
- Uppmuntra nya beteenden på individnivå, genom att förnya riktlinjer för företagen.
En tydlig slutsats av undersökningen är att företag, och andra organisationer, måste hantera utmaningar och kostnader vad gäller användning av flera olika molnplattformar. Det behövs bättre hantering av heterogena molnmiljöer för att undvika bekymmer.
Det arbetet är redan i gång på många företag. 77 procent av företagen i undersökningen har förändrat inköpsprocesser för att underlätta prenumerationer vars kostnader baseras på användning. 58 procent har sett över utgifterna för externa molnresurser och 55 procent har minskat kostnaderna för äldre system som drivs i egen regi.
– Företagen vill ha lösningar som gör det möjligt att använda hybrida multimolnmiljöer, samtidigt som de vill sänka IT-kostnaderna. Det räcker inte med kulturförändringar, det krävs även nya tekniklösningar, säger Andrea Siviero, analytiker på IDC.
Jobba var som helst
Hälften av deltagarna ser ökade investeringar i infrastruktur som sköts av externa aktörer (managed infrastructure) som en viktig del i arbetet med att hantera kostnader. Ett av de viktigaste målen för arbetet är att säkerställa likvärdig tillgång till information och digitala verktyg oberoende av var personalen jobbar. Det jobbar 35 procent av företagen redan med och det lär bli fler i takt med att distansarbetet fortsätter.
Slutsatserna av undersökningen är tydliga: digitala satsningar måste bli lönsamma och en viktig del av det är att hantera IT-miljöer med inslag av flera olika molnresurser på ett effektivt sätt.