Nu slår Jamf, ledande inom att hantera och säkra Apple-enheter på jobbet, upp dörrarna till Jamf Nation User Conference – världens största evenemang för systemadministratörer och säkerhetsexperter i Apple-världen.
Med partners som Apple och Google samt kunder som HSBC, American Airlines och Urban Ventures på plats visar Jamf upp hur deras senaste nyheter och innovationer hjälper företag och organisationer att lyckas med Apple i en snabbt föränderlig arbetsmiljö.
– I år fokuserar vi på säkerhet och att underlätta hanteringen av enheter i arbetslivet. Många av föreläsningarna, seminarierna och diskussionerna på JNUC kretsar i år kring två huvudfrågor: “Älskar dina användare den teknik de använder på jobbet?” och “Litar IT- och säkerhetsavdelningarna på den tekniken?” Vårt mål är att göra vad vi kan så att svaret på båda frågorna är ett rungande “Ja!”, säger Dean Hager, vd på Jamf.
I samband med JNUC tillkännager Jamf att man uppnått en viktig milstolpe med fler än 70 000 kunder och drygt 30 miljoner enheter som hanteras via Jamf-plattformen. Företaget presenterar dessutom ett antal viktiga nyheter med ett tydligt fokus på säkerhet och användarvänlighet. För Jamfs Nordenchef Peo Strindlund är det välkomna nyheter, inte minst i ljuset av att företaget vuxit stadigt de senaste åren och bara sedan i våras ökat antalet medarbetare med drygt 40 procent.
– Vi ser verkligen fram emot att visa våra senaste innovationer för våra kunder. Användarvänlighet, personlig integritet och säkerhet är nyckelområden för många organisationer i Norden och med våra nya funktioner och lösningar blir det smidigare än någonsin för dem att implementera hög säkerhet samtidigt som användarupplevelsen blir så friktionsfri som möjligt, säger Peo Strindlund.
Nya lösningar för BYOD
I takt med att företags-IT alltmer närmat sig konsumentprodukter har så kallade BYOD-program (Bring Your Own Device) ökat snabbt i popularitet. Pandemin och det breda införandet av distansarbete medförde att gränserna mellan hem och arbete blev än mer otydliga och ledde till att många av oss utför en större andel av våra arbetsuppgifter på en mobil enhet. Tidigare i år lanserade Jamf en ny lösning för BYOD och under JNUC har man visat upp flera nya funktioner som gör det enklare än någonsin att skydda känslig företagsinformation utan att göra avkall på den enskilda medarbetarens personliga integritet.
Två av de viktigaste nyheterna är ett utvecklat stöd för digitala eSIM som gör det enklare och smidigare att ha två telefonnummer på en smartphone, samt skräddarsytt SSO (Single Sign On) för iOS med Okta och Google Chrome vilket innebär att medarbetare kan ha två separata Chrome-webbläsare – en managerad för arbetsrelaterade uppgifter och en helt privat för personlig användning.
Säkerhet i fokus för nya onboarding-funktioner
Att få en ny jobbdator eller jobbtelefon kan vara en omständlig process, oavsett om man byter ut en befintlig enhet eller får en helt ny i samband med att man börjar ett nytt jobb eller en ny tjänst. Jamf har lagt mycket fokus på att få till en så smidig utrullningsprocess som möjligt för nya enheter. Mac-datorer som hanteras via Jamf kan levereras förkonfigurerade och fullt skyddade mot hot redan från första uppstart.
Bland de nya funktioner i Jamf-plattformen som presenteras på JNUC återfinns bland annat möjligheten att installera nya Jamf Trust App och Jamfs säkerhetssvit helt utan att användaren behöver göra något, samt uppdaterade lösningar för installation av appar som säkerställer att program hålls kontinuerligt uppdaterade.
Dessutom presenteras en ny integration med SwiftConnect, vilket innebär att företag kommer att kunna skapa digitala passerkort och lägga in i Apple Wallet på iPhone och Apple Watch. Det digitala passerkortet är integrerat med system för allt från fysisk åtkomst till molnbaserad identitetshantering och lösningar från branschledare som Microsoft, Okta, Google, HID, Lenel, Genetec och många flera – utan att tumma på användarupplevelsen.