Fyra av tio svenskar uppger att de kommer att följa fotbolls-EM i Frankrike i sommar.
Även om traditionella TV-sändningar fortfarande är populärast, börjar live-streaming via mobila enheter och på dator att plocka tittare. 15 procent av svenskarna i åldrarna 15-34 år uppger att de kommer att följa sommarens fotbollsfest via streaming. Det visar en ny undersökning från Akamai.
9 av 10 som väljer att titta på fotbolls-EM i Frankrike i sommar gör så via traditionell TV, det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Akamai. Samtidigt framgår av undersökningen att det finns skillnader i tittarpreferenser mellan åldersgrupper. I det yngre segmentet (15-34 år) uppger 15 procent att de planerar att se livesända matcher via streamingtjänster.
– Streaming via mobila enheter har under längre tid vuxit sig allt starkare, och nu börjar fenomenet även sakta göra sig gällande i samband med stora sportevenemang där TV:n traditionellt sett varit det självklara valet. Det kommer inte som någon överraskning att det är de yngre som föredrar datorn, mobilen eller surfplattan. Sannolikt kommer evenemang som fotbolls-EM i framtiden att följas allt mer via streamingtjänster, säger Per Sterner, Nordenchef på Akamai.
Undersökningen visar att 40 procent av svenskar i åldrarna 15-79 år, drygt tre miljoner människor, kommer att följa fotbolls-EM i Frankrike i sommar.*
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo. Totalt intervjuades 1126 personer i åldrarna 15-79 år i Sverige. Urvalet av respondenter innefattar endast personer som förvärvsarbetar.
*Uträkningen bygger på att det, enligt SCB, fanns 7 632 224 svenskar i åldern 15-79 år den 22 februari 2016.