Subaru visar hur Ipeer vinner affärer

Pieter Stokman, it-chef hos Subaru, valde Ipeer på flexibilitet och lyhördhet.
Pieter Stokman, it-chef hos Subaru, valde leverantör på flexibilitet och lyhördhet.

Det är lätt att som en liten, lokal molnaktör känna uppgivenhet inför de stora jättarna. Men Ipeer pekar på fördelarna du kan dra nytta av och illustrerar det med en rykande het affär med Subaru.

Erik Arnberg, marknadschef på Cygate-ägda Ipeer, drar sig inte för att ge en känga åt Microsoft, Amazon och Google. ”Den bästa molndriften handlar ofta inte om ett klick på hemsidan hos någon global standardtjänst”, säger han i en kommentar till en av bolagets senaste affärer.

– Det handlar i hög grad om att du kan anpassa tjänsten efter kundens behov och erbjuda en support med hög tillgänglighet och också förståelse för kunden, säger han.

Fler affärer än någonsin

Visst talar han i egen sak. Men han får stöd av orderböckerna som visar allt fler affärer. De har aldrig haft så mycket att göra som nu, säger han. Delvis har det att göra med att deras tjänster och erbjudanden nu säljs av Cygates och Telias säljkårer, och att de har tillgång till en bredare flora av produkter.

– Men också vår egen försäljning växer hela tiden, säger han.

Uppskattar möjligheten att flytta

Den senaste affären gjordes med Subaru som ska drifta webbplatser för sex länder hos Ipeer. Enligt it-chefen Pieter Stokman var just sådant som flexibilitet och en hög grad av anpassning av tjänsten avgörande.

–Hos Ipeer behövde vi inte välja en strikt produkt utan kunde få ett erbjudande och en tjänst mer anpassad till våra behov och en stor flexibilitet i resursanvändningen med tillhörande service, säger han.

– Att vi inte blir inlåsta utan själva kan flytta våra servrar till en annan VMware-miljö är också en möjlighet vi uppskattar.

Formuleringen är förvisso mumma för pr-funktionen hos leverantören men illustrerar samtidigt de fördelar du som lokal aktör kan rida på i kampen mot de stora, globala leverantörerna.

Post Comment