Microsofts partner behöver utveckla sina erbjudanden och kundernas affärer. Det säger Sara Kullgren som snart kliver in i rollen som chef över Microsoft Sveriges affärsområde DX, som står för Developer Experience and Evangelism.
Samtidigt medger hon att leverantören själv måste ”kämpa med budskapen för att öka medvetenheten på marknaden” om i synnerhet Microsofts mobilerbjudanden.
Sara Kullgren var länge regionchef på Nokia Mobile Phones i Skandinavien och har också arbetat på Apple och Oriflame. Hon börjar sitt nya jobb på Microsoft Sverige den 18 augusti, och kommer närmast från Eniro där hon var senior vp som titeln lyder.
– Microsoft är ett av världens starkaste varumärken och man nu befinner sig nu i ett oerhört intressant skede med fokus på mobilt och molntjänster. Min roll blir att utveckla ekosystemet för Microsoft på den lokala marknaden, vilket är ett helt kritiskt område för framgång och bland det mest spännande man kan jobba med som jag ser det.
– Dessutom har jag fått uppfattningen att Microsoft har en väldigt bra kultur.
Vilka ser du som de största utmaningarna för Microsoft när det gäller att stärka sig som leverantör av mobila lösningar?
– Microsoft har idag mycket konkurrenskraftiga mobiler och tablets. Det man behöver kämpa med är budskapen och att öka medvetenheten hos konsumenter och företagssidan om den portfölj man har. Därutöver behöver också Microsofts partners utveckla sina erbjudanden och kundernas affärer för att det ska skapas framgång i alla led.
Hur kan du bidra i arbetet med att möte dem?
– Jag har en lång erfarenhet från mobilbranschen sedan min tid på Nokia och i min roll på Eniro, som globalt ansvarig för produkt- och tjänsteutveckling, hade vi ett mycket starkt fokus på användarnas mobilitet och multiscreenbeteende i utvecklingen av tjänste- och produktportföljen.
– Jag har också en lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring mot konsumentmarknaden. De här erfarenheterna sammantaget hoppas jag kunna använda i min nya roll.
Vilken blir din roll i praktiken – vad ska du göra rent konkret?
– Jag blir ansvarig för att äga och driva app-strategin för det svenska bolaget, från molnet, Windows och till alla typer av mobila enheter. Det innebär att jag äger relationen till utvecklare, mjukvaruföretag, universitet och högskolor och så vidare. Inte minst är startups en viktig partner.
Hur kommer kanalen märka av att Microsoft fått en Nokia-veteran som DX-chef?
– Jag hoppas att mitt största avtryck är att kunna använda min breda erfarenhet av ledarskap inom it, telekommunikation och mediabranschen, med konsumentfokus som en röd tråd.