Hem NyheterAI Svenska chefer tror mest på AI av nordiska näringslivet

Svenska chefer tror mest på AI av nordiska näringslivet

Publicerat av: Redaktionen

IT-bolaget DXC och analysföretaget IDC har undersökt hur nordiskt näringsliv ser på AI i olika verksamheter.

Svenska chefer tror mest på AI av nordiska näringslivet 3Svenska beslutsfattare inom digital transformation har störst tilltro till AI i Norden, men samtidigt ligger de efter i implementeringen jämfört med Danmark, Norge och Finland.

De senaste åren har prognoserna och teorierna kring artificiell intelligens och dess effekter varit vida omtalade. IT-bolaget DXC och analysföretaget IDC har kartlagt vad 500 nordiska beslutsfattare egentligen tror om framtiden för AI och hur det ligger till med implementeringen av AI i deras verksamheter.

Resultatet visar att Sverige sticker ut på flera sätt. Två av tre svenska beslutsfattare betraktar till exempel AI som en viktig komponent för företaget i framtiden, vilket är det starkaste stödet för AI i Norden. Samtidigt har svenskarna hamnat på efterkälken vad gäller implementering av AI i företagets strategi.

Endast 37% av tillfrågade svenska beslutsfattare har inkluderat AI i sin nuvarande strategi, vilket går att jämföra med Danmark (41%), Norge (53%) och Finland (48%).

– Sverige ligger vanligtvis i framkant vad gäller innovation inom framförallt IT, men det syns inte i dagsläget om man tittar på företagens strategier. För att upprätthålla den konkurrenskraftiga innovationsrollen som Sverige har inom IT internationellt är det viktigt att tilltron till AI:ns framtid och utformningen av strategi går hand i hand, säger Vahid Zohali, Sverigechef på amerikanska IT-bolaget DXC.

Vidare är svenska bolag minst benägna att ta hjälp av externa resurser när AI-projekt ska realiseras. Endast 35 procent av tillfrågade svenska beslutsfattarna angav att de förlitar sig på extern kompetens, vilket går att jämföra med Norge (55%), Danmark (46%) och Finland (50%). Istället har svenska beslutsfattare högst (26%) tilltro till den interna kompetensen gällande sjösättning av AI jämfört med resten av Norden (Norge 23%, Finland 19%, Danmark 16%).

Telekombranschen i framkant

Ett svenskt bolag som satsar stort på artificiell intelligens är telekomoperatören Telenor.

  • När datamängderna växer blir AI en naturlig utveckling. Telekombranschen i stort och Telenor specifikt har kommit relativt långt fram i AI-utvecklingen. Vi använder AI i flera delar av organisationen. Utöver att monitorera mobilnätet så används det till kundservice och digitala medieköp. Det har gett en kostnadsbesparing på mellan 30 och 40 procent per månad i flera olika områden, säger Andreas Kristensson, innovationsansvarig på Telenor.

Topp 5: Status på AI-implementeringen i nordiska företag

Sverige

  1. AI kommer att vara viktigt för oss i framtiden: 66%
  2. AI är redan en del av strategin: 37%
  3. AI kommer att utökas till fler applikationer/användningsområden: 27%
  4. AI har redan implementerats i de första applikationerna/användningsområdena: 23%
  5. AI är redan framgångsrikt i några första applikationer/användningsområden: 14%
  6. Ej aktuellt/vet ej: 15%

Norge

  1. AI kommer att vara viktigt för oss i framtiden: 71%
  2. AI är redan en del av strategin: 53%
  3. AI har redan implementerats i de första applikationerna/användningsområdena: 26%
  4. AI kommer att utökas till fler applikationer/användningsområden: 34%
  5. AI är redan framgångsrikt i några första applikationer/användningsområden: 18%
  6. Ej aktuellt/vet ej: 8%

Danmark

  1. AI kommer att vara viktigt för oss i framtiden: 55%
  2. AI är redan en del av strategin: 41%
  3. AI har redan implementerats i de första applikationerna/användningsområdena: 17%
  4. AI kommer att utökas till fler applikationer/användningsområden: 13%
  5. AI är redan framgångsrikt i några första applikationer/användningsområden: 10%
  6. Ej aktuellt/vet ej: 20%

Finland

  1. AI kommer att vara viktigt för oss i framtiden: 56%
  2. AI är redan en del av strategin: 48%
  3. AI har redan implementerats i de första applikationerna/användningsområdena: 34%
  4. AI kommer att utökas till fler applikationer/användningsområden: 34%
  5. AI är redan framgångsrikt i några första applikationer/användningsområden: 19%
  6. Ej aktuellt/vet ej: 7%

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>