Svenska små och medelstora företag är överens: Hyperdigitalisering och Dataanalys är nödvändigt framåt

Salesforce, världsledaren inom Customer Relationship Management (CRM) och den ledande analysplattformen Tableau Software lanserar idag en undersökning som visar att chefer för små och medelstora företag (SMF) över hela Sverige har använt digital teknik och datainsikter för att navigera COVID-19-pandemin.

Svenska små och medelstora företag är överens: Hyperdigitalisering och Dataanalys är nödvändigt framåt 1
Salesforce Sverigechef Dan Bjurman

Hela 59 procent säger att pandemin har snabbat på företagets digitalisering.

Undersökningen, som genomfördes av det fristående undersökningsföretaget Axiom Insight, har respondenter från fler än 500 SMF-chefer inom olika sektorer, över hela landet. Resultatet är entydigt – alla organisationer genomgår omfattande förändringar, samtidigt som digital kompetens och data leder dem genom krisen, mot en framtid med förutsättningar för tillväxt.

Försprång med digitalt mindset

De som anger att affärerna gått bättre än normalt (13%) eller som inte har påverkats (35%) konstaterar att oförändrad efterfrågan av produkter och tjänster (51%), redan väl etablerad digital förmåga (29%), och implementering eller acceleration av digitalisering (19%) är huvudskälen till varför de varit framgångsrika, trots pandemin.

”Undersökningen visar tydligt att de företag som är sprungna ur det digitala och har ett naturligt digitalt mindset har klarat krisen bättre. För andra tar det längre tid att ställa om affärsflöden och strukturer. Oavsett förutsättningar så är det de som accelererar sina digitala satsningar som kommer att se de största affärsmöjligheterna. Det kommer att vara avgörande för att hantera den här pandemin”, säger Salesforce Sverigechef Dan Bjurman.

Hyperdigitalisering och reskilling är högsta prio

I takt med att pandemin fortsätter att förändra marknaden och skapa ett nytt normalläge för företag blir det helt avgörande att identifiera insikter och fatta datadrivna beslut snabbt. SMF-cheferna i undersökningen pekar på tre prio-områden för det kommande året: stärkt förmåga inom affärsinsikt (32%), ökad automatisering (31%), samt förbättrade möjligheter för försäljnings-, marknads- och supportpersonal att arbeta rörligt (27%).

Fredrik Holmgren, RVP Tableau Enterprise Sales Nordics på Tableau lyfter även behovet av reskilling hos svenska företag:

”Behovet av en digital transformation har aldrig varit större. Varje interaktion genererar värdefulla data som kan förklara hur kundbeteendet förändras när företag och hela nationer återgår till arbete. Nu är det läge att satsa på att bygga datakunniga och datanyfikna team. Det kan utgöra skillnaden mellan företag som ”bara” överlever och de som hittar ett sätt att blomstra.”

Medan upprätthållande av försäljning (31%) och framtida planering (28%) nämndes som de största utmaningarna bland SMF-ledare under pandemin, finns ett tydligt fokus på att investera i utvecklingen och färdigheterna som behövs för att växa in i framtiden.

–     72% uppger att de behöver skapa förutsättningar för fler av sina medarbetare inom försäljning, marknadsföring och kundsupport att arbeta på distans

–     74% säger att de behöver investera mer i datakompetens inom företaget

–     72% bedömer att sofistikerad digital strategi kommer att öka företagets marknadsandelar

–     71% tror att ett ökat fokus på digitalisering kommer bidra till att attrahera talang

–     68% anser att det är sannolikt att de behöver öka mängden fördjupad kundinsikt för att framgångsrikt hantera förändring