Svenska spelutvecklare visar vägen för utbildningar online

Genom historien har människan växlat mellan produktivitet och fritid.

Det finns arkeologiska fynd som visar på lekar och spel l många tusen år tillbaka i tiden. Människan har haft ett behov av den totala avkoppling som spel och lek har gett dem. Detta för att orka med det arbete som verkar återkomma med en extrem förutsebarhet.

Redan under antiken fanns det dock de produktivitetsinriktade personer som tyckte att leken tog för mycket fokus från arbetet. Dessa personer försökte integrera produktivitet i lekandet och några av de första sådana idéerna var de militära sporterna som till exempel spjutkastning, diskus, slägga, hästsport, löpning, hopp med mera. Alla dessa hade väldigt stora praktiska betydelser för soldater i krig och var med i antikens olympiska spel.

Samma sak gäller med schack och andra tankelekar. De drillar utövaren på att tänka, kunna, komma ihåg med mera.

Människans vilja att vara produktiv är en stark drivkraft också i fritidssammanhang.

Klassiska spel med kort, tärning och bräda

De klassiska spelen som fortfarande utövas har ofta använt spelkort, tärningar och brädor som redskap för att spela och de har haft spänning och vinstintresse som en av de starkaste drivkrafterna. Vinst som i att känna sig briljant och duktig eller vinst som i att vinna guld och diamanter – eller pengar numera.

Dataspel

De första dataspelen som dök upp fanns i spelhallar och var stora skåp med ganska taskig grafik men de var spännande och de erbjöd något helt nytt för spelaren, nämligen omedelbar bestraffning eller belöning. Tidigare kanske du behövde vänta allt ifrån sekunder till minuter på motståndarens drag eller annat men nu kom beskedet omedelbart vilket har en mycket viktig psykologisk effekt på spelaren.

Snabbt framåt och dataspelen finns på varje telefon och dator över hela världen och det finns till och med tävlingar i dataspelande.

Casinon online

Casinon online har också sin bakgrund i de klassiska tävlingarna men skiljer sig från de vanliga dataspelen genom att det finns pengar med i potten. De fysiska casinona hade samma belöning och bestraffning som andra spel men genom att datorisera spelen och flytta dem till Internet har det blivit möjligt att spela när som helst och nu är belöningssystemen omedelbara. Vinst eller förlust? Du vet det direkt och det har en start psykologisk effekt.

Spelutveckling i Sverige

Sverige har blivit ett av de ledande länderna avseende spelutveckling, både för online-casinon och för mer traditionella dataspel. Det finns till och med en särskild handelsplats för spelföretag knuten till Stockholmsbörsen, en börs är för övrigt också en sorts plats för spel med omedelbar bestraffning eller belöning. Global Gaming, som driver bland annat Ninja Casino, handlas numera på börsen och finansföretag rapporterar om vinster och förluster precis som om vilket annat börsföretag som helst.

Det finns ingen anledning att tro att fenomenet med spelande online kommer att avta. Det finns istället all anledning att tro att spelandet kommer att fortsätta att växa och att det kommer att, precis som företagen som står bakom casinona, att bli allt mer professionellt och att det kommer att bli en accepterad och integrerad del av vår vardag.

Drömmen om e-learning

Till slut ska vi tillbaka där vi började, med de personer som drömmer om att kombinera lek och spel med lärande. Vi är nära den drömmen nu när många spelföretag integrerar fakta och miljöer från den riktiga världen. Det är samma effekt som vid dataspel och casinospel som kan vara det som gör e-learning till en sådan framtidsdröm som skulle kunna förändra lärande och skolor i grunden.

Sammanfattning

Spel och lek har nästan alltid funnits och det har redan från början varit en kombination av straff och belöning som varit ett av de viktigaste spänningsmomenten och drivkrafterna bakom spelandet.

Genom åren har spänningsmomentet med straff och belöning fortsatt att vara en av de viktigaste drivkrafterna bakom både sportande och spelande.

Under århundradena separerades spelande om pengar från ren sport och lek och spel om pengar har tidvis till och med varit förbjudet i många länder.

När dataspelen kom in i hemmen var de också starkt ifrågasatta men betraktas nu som en naturlig del av livet.

När spel om pengar flyttade till Internet och blev en stor industri har även denna form av lek och spel blivit accepterad och har nu återigen kopplats ihop med ursprunget i sportvärlden genom att bli en viktig källa till inkomst för idrottsrörelsen.

Slutligen har vi e-learning som helt säkert kommer att bli en integrerad del av både dataspelande i allmänhet och casinospel i synnerhet.

Den dagen casinoföretagen kan ståta med att erbjuda spel om pengar i spel som handlar om lärande och personlig utveckling kommer det helt säkert vara slutet på allt ifrågasättande av spelindustrin.