Svenskar allt mer uppkopplade – äger i snitt 5,8 uppkopplade enheter
Hem NYHETER Svenskar allt mer uppkopplade – äger i snitt 5,8 uppkopplade enheter

Svenskar allt mer uppkopplade – äger i snitt 5,8 uppkopplade enheter

Publicerat av: Redaktionen

Adobe presenterar i dag rapporten Adobe Digital Index EMEA Best of the Best 2015 som analyserat några av världens största företags närvaro online och tillfrågat svenskar om deras nätvanor.

Bland annat framgår att svenskarna är allt mer uppkopplade och i snitt äger 5,8 anslutna enheter. Som en följd byter svenska konsumenter plattform allt oftare när de surfar och utför ärenden online. Adobe Digital Index

Rapporten visar att svenskar i snitt äger 5,8 uppkopplade enheter, varav i snitt 2,6 stycken används dagligen. I rapporten framgår även att 90 procent av svenskarna byter enhet, från exempelvis mobil eller surfplatta till laptop, under tiden de är online. Samtidigt anser endast var tredje svensk (32 %) att varumärken erbjuder en enhetlig användarupplevelse över olika enheter.

– Att svenskar har fler uppkopplade enheter och allt oftare byter mellan dem har förändrat kundresan på ett avgörande sätt. Konsumentens närvaro på nätet har blivit allt mer fragmenterad och det blir allt viktigare för företag att erbjuda en enhetlig upplevelse över alla plattformar, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe.

Av undersökningen framgår att den främsta anledningen till att konsumenter byter mellan olika enheter är för att läsa och svara på email (59 %), följt av användning av sociala medier (55 %). 51 procent byter enhet då de ska titta på rörligt innehåll, och då främst för att kunna se innehållet på en större skärm (35 %). Även vid online-shopping, då 33 procent av svenskarna byter enhet, är det en större skärm med enklare navigering som föredras.

Undersökningen visar också att 48 procent anser att en av de viktigaste anledningarna till att de får ett positivt intryck av en webbsida beror på om den är visuellt tilltalande eller inte. När det kommer till appar anser 44 procent att en visuellt tilltalande app är viktigt.

69 procent anser att mobilen är sämre än en desktop för att göra ärenden online, medan 21 procent anser att den är lika bra som en dator. 10 procent föredrar mobilen framför datorn.

EMEA Best of the Best 2015-rapporten presenteras under marknadsföringskonferensen Adobe Summit som hålls i London och besöks av fler än 5000 deltagare mellan den 11-12 maj. I rapporten redovisas siffor från en stor undersökning bland europeiska konsumenters nätvanor, där 1012 respondenter från Sverige har deltagit.

Top 5 anledningar varför svensken byter från mobil till dator:
1. 33 %: det är lättare att navigera på laptop/desktop
2. 19 %: de vill se bild/produkt på en större skärm
3. 19 %: det är lättare att sköta betalningar via en laptop/desktop
4. 15 %: de är nervösa för att använda sitt kreditkort på en mobil enhet
5. 13 %: De vill ge sig själva mer betänketid innan de genomför ett köp online

Så många uppkopplade enheter äger svenskarna (snittsiffror)
1.
Smartphone: 1,4
2. Bärbar dator: 1,1
3. Surfplatta: 0,7
4. Spelkonsol: 0,7
5. Stationär dator: 0,7

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00