Svenskarna flitigast på Snapchat och Instagram

I en ny undersökning där Adobe har låtit granska användningen av sociala medier på fem marknader i Europa, visar det sig att svenskarna är de flitigaste användarna av Snapchat och Instagram.

Hela 33 procent använder Snapchat och mer än hälften, 51 procent, använder Instagram.

En ny undersökning från Adobe avslöjar att svenskarna använder Instagram och Snapchat mer än något annat undersökt land. En tredjedel av befolkningen använder Snapchat och strax över hälften, 51 procent, använder Instagram. Näst efter svenskarna är det Frankrike (22%), Storbritannien (20%) och Nederländerna (17%) som i störst utsträckning fastnat för Snapchat.adobe socialamedia

— Det är tydligt att Instagram och Snapchat är två snabbt växande och konkurrerande plattformar som bara blir mer och mer relevanta. Därför blir det viktigt för varumärken i Sverige att lära sig plattformarna för att förstå hur man kan dra nytta av dem, speciellt då de båda är så pass populära bland de unga användarna, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.

Facebook behåller greppet
I Adobes rapport Adobe Digital Insight The Best of the Best 2015,  framgår det även att när det kommer till målgruppen 18-24 åringar så är det Facebook (86%) som fortsatt är den populäraste plattformen i Europa, före Instagram (55 %) och Snapchat (53 %).

För varumärken som vill använda sig av sociala medier för att nå ut till kunder är det Facebook som är den fortsatt populäraste plattformen. Hela 90 procent av de som använder Facebook följer eller interagerar på ett eller annat sätt med varumärken som har egna sidor på plattformen. Bäst i Europa på att driva trafik från sociala medier till företagets hemsida är britterna som under 2015 lyckades fånga upp 4,6 procent av sina besökare på sociala medier. Näst bäst i Europa är de nordiska länderna där man lyckas fånga upp 1,3 procent av sina besökare.

Ser man på branschnivå så är varumärkena inom medie- och underhållningsbranschen överlägset bäst på att driva trafik från sina sociala medier till sin hemsida. De lyckas fånga upp 7,6 procent av sina besökare på sociala medier till sin hemsida, näst bäst är detaljhandeln som tar med sig 1 procent av besökarna från sociala medier till sin hemsida.

Trafik sociala medier trafik: Bransch för bransch

adobe stat

Post Comment