Sverige långt framme digitalt, men vi har svårt att få ut värde från teknikinvesteringar och att hitta rätt kompetens
Hem NyheterUndersökningar Sverige långt framme digitalt, men vi har svårt att få ut värde från teknikinvesteringar och att hitta rätt kompetens

Sverige långt framme digitalt, men vi har svårt att få ut värde från teknikinvesteringar och att hitta rätt kompetens

Publicerat av: Redaktionen

Hela 90% av beslutsfattarna på företag runt om i världen anser att digitala och data-drivna initiativ är strategiska för att skapa konkurrensfördelar.

Drygt en tredjedel (37%) ser dessa initiativ som direkt affärskritiska.

Samtidigt är andelen svenska beslutsfattare ännu större i sammanhanget. Detta enligt en färsk global undersökning.

 Det är konsultjätten Cognizant som står bakom undersökningen Impact Future-Ready Business Benchmark, där Economist Impact har frågat drygt 2 000 ledande personer på företag världen över kring deras affärsprioriteringar framåt. 135 av de svarande kommer från svenska storföretag. Gemensamt för de svarande är att de hittills har haft svårt att skapa tillräckligt värde från sina teknikinvesteringar, att det är svårt att attrahera medarbetare med rätt kompetens och att det är utmanande att implementera en relevant och heltäckande hållbarhetsstrategi (ESG).

– Resultaten visar att såväl svenska som globala ledare anser att det är viktigt att se till att  företaget är redo för i princip alla möjliga marknadsscenarier, säger Mats Johard, VD på Cognizant i Sverige. Det handlar om att framgångsrikt kunna hantera ständigt förändrade krav och förväntningar på en världsmarknad som präglas av ökad osäkerhet och konkurrens som kommer från nya håll. Vinnarna blir de som hittar nya sätt att arbeta med ny teknik och på ett hållbart sätt.

Undersökningen tittar särskilt på företagens planer för att skapa värde med ny teknologi, hur de ska skapa en modern och hållbar arbetskultur samt hur de ska lyckas med sina satsningar på miljö, samhälle och företagsetik (ESG).

Nya teknologier avgörande, men det saknas kompetens

Undersökningsresultaten visar bland annat att:

  • Globalt sett planerar drygt 90% av företagen att skapa konkurrensfördelar med ett datadrivet arbetssätt, implementering av digitala strategier och genom att utveckla moderna sätt att arbeta. 96% av de svenska ledarna har planer i linje med detta, vilket innebär att Sverige är bland de länder med den allra högsta andelen ledare som anser att de här sakerna är av strategisk prioritet. Av de svenska ledarna, anser 42% att en satsning på dessa områden är affärskritisk (vilket kan jämföras med det globala snittet på 37%).
  • Företag investerar redan en hel del i nya och avancerade teknologier. 60% har börjat, eller har bestämt sig för att börja, använda möjligheterna med kvantdatorer, blockchain och robotar. Samtidigt menar 50% att de ännu inte lyckats skapa tillräckligt med värde från sina befintliga teknologi-investeringar.
  • Med 49% har Sverige den allra högsta andelen beslutsfattare som säger att verksamheten saknar den kompetens som krävs för att införa avancerade teknologier. Motsvarande andel i Storbritannien är 41% och i Nederländerna 38%.
  • Även om nio av tio företag globalt säger att ESG är en kritisk del av att vara ett modernt företag, har bara 35% av företagen integrerat ESG som en del av sin affärsstrategi och endast 31 procent har använt egna resurser för dessa viktiga uppgifter.

– Chefer måste vara beredda på att hantera det oväntade, säger Mats Johard. Moderna ledare lyckas skapa arbetskulturer där lärande, anpassningsförmåga och utveckling står i centrum, och där medarbetare sluter upp kring ett tydligt och meningsfullt syfte.

Svenska beslutsfattare långt framme digitalt

Sverige långt framme digitalt, men vi har svårt att få ut värde från teknikinvesteringar och att hitta rätt kompetens

Mats Johard, VD på Cognizant

De svenska beslutsfattarna som medverkade i undersökningen kommer från stora företag. Bland dessa anser 96% att datadrivna metoder och digitala verksamhetsmodeller är strategiska prioriteringar. Bara Norge har en större andel här med 97%. 42% av de svenska cheferna uppger att deras digitala satsningar är verksamhetskritiska, vilket är goda nyheter för Sverige som affärsnation.

Många svenska chefer är redo att använda teknik för att hitta nya möjligheter:

  • Användning av robotar (57%)
  • Blockchain-teknik (54%)
  • Kvantdatorer (53%)

I undersökningen introducerade Cognizant vad de kallar Modern Business Benchmark, som använder flera olika datapunkter för att ge chefer insikt i vad som är viktigt framåt. Enligt Vaibhav Sahgal från Economist Impact kommer sådan kunskap att vara mycket viktig i framtiden, när många är osäkra på vad som kommer att hända.

– Rekommendationerna som baseras på vår undersökning Future-Ready Business Benchmark gör företag bättre rustade för framtiden och gör att de kommer att lyckas behålla och stärka sin konkurrens. Slutsatserna visar att många upplever att det är svårt att skapa tillräckligt värde när det är så mycket att ta hänsyn till. Vårt råd är därför att börja med det viktigaste, med människorna. Osäkerhet är det nya normala och det gäller att vara bra på att prioritera och investera rätt för att se till att företaget behåller sin konkurrenskraft, säger han.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>