Ny data visar att Sverige fortfarande är med i världstoppen när det gäller mobila transaktioner, svenskarna handlar helst resan från en mobil enhet, och då allra helst från en app.
Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, har nu släppt sin senaste rapport om den mobila handelsutvecklingen, kallad State of Mobile Commerce Report.
Rapporten visar att mobilapplikationer genererade närmare 50 procent av alla mobila transaktioner för några av de största e-handlarna, med mycket högre konverteringsgrad än via mobila webbläsare eller datorer. Dessutom omfattas 40 procent av e-handelstransaktionerna av mer än en enhet, där smartphones, datorer och surfplattor används i en mängd olika kombinationer för att söka information och fatta köpbeslut.
- Criteos MCR-rapport visar att mobilen idag är en livsviktig del av handeln, de flesta konsumenter idag surfar och köper produkter över flera enheter. För att bättre kunna förstå den digitalt kunniga konsumenten, måste marknadsförare sluta titta på varje enskild enhet, och stället börja förstå användaren bakom dem. Att använda sig av flera enheter är det nya normala, säger Andreas Wahlman, Commercial Director Nordics på Criteo.
- Resultaten i rapporten baseras på Criteos analys av 1,4 miljarder unika e-handelstransaktioner världen över, till ett totalt värde om 160 miljarder dollar. Dessutom visar rapporten att:
- Sverige fortfarande är med i toppen: Tillsammans med Japan, Sydkorea och England är Sverige i den globala e-handelstoppen gällande andel mobila transaktioner med 64,4 procent, före länder som Tyskland, Frankrike och USA. Globalt ligger mobila transaktioner på 35 procent när det kommer till e-handel.
- Köp av resor via mobil: Handelsvertikalen som lyckas bäst med att attrahera kunder via mobilen är reseindustrin där hela 54 procent av köpen görs via smartphones och surfplattor.
- Appar en framgångsrik strategi: Undersökningen visar att dedikerade mobilappar står starkt gentemot den mobila webben. Kunder som använder mobilappar är 11 procent mer benägna att lägga till produkter i varukorgen, och hela 7 procent mer benägna att avsluta sina köp.