Systembolaget förnyar sitt samarbete med IT-tjänsteföretaget EVRY och fortsätter sitt arbete med digitalisering och innovation.
Det förnyade samarbetet innebär en kraftansträngning från Systembolagets sida som siktar på en molntransformation. Affären är en av EVRYs största i Sverige och löper över drygt fem år.
EVRY, ett av Nordens största IT-tjänsteföretag, får fortsatt förtroende att tillhandahålla smarta digitala lösningar åt Systembolaget. Denna gång är samarbetet mer omfattande och ambitionen är att Systembolaget genom ökad digitalisering ska kunna erbjuda sina kunder ännu bättre och utvecklade tjänster oavsett kanal. Affären går i linje med EVRYS ökade fokus mot detaljhandeln.
Uppdraget omfattar IT-drift av Systembolagets samtliga butiker, huvudkontor och dotterbolag. I det nya avtalet kommer EVRY även ha möjlighet att leverera applikations- och molntjänster, samt vara en strategiskt viktig partner i Systembolagets planerade molntransformation. Till exempel handlar det om möjligheten att införa fler mobila tjänster.
– EVRYS vision är att bidra till nytta för Systembolaget genom innovation och smarta lösningar. Digitaliseringens fördelar i form av effektivitet och ökad tillgänglighet är som regel mycket stora och Systembolaget är ett företag som verkligen kan använda sig av ny teknik till förmån för sina kunder. Vi är väldigt glada över förtroendet att få fortsätta vara med på deras digitala resa, berättar Fredrik Almén, Sverigechef på EVRY.