Ta till vara på digitala möjligheterna och forma en modern verksamhet

[KRÖNIKA] Teknologins betydelse för huruvida ett företag blir framgångsrikt eller ej blir allt större. Genom att investera i en ytterligare mobilisering av verksamheten finns möjligheten att öka vinster och, inte minst, erbjuda en mer mångfacetterad verksamhet. Hur mycket tjänar en organisation på att bli mer mobil?

Stefan Spendrup, Norden- och Västeuropachef, SOTI

Idag anser fyra av fem organisationer att deras anställda inte kan utföra sina arbetsuppgifter effektivt utan mobil teknologi. Det finns fler vinster med att ha en verksamhet som förlitar sig på mobilitetslösningar, där helhetsintrycket betyder mer än mycket annat. Utöver att verksamheten i sig förbättras, kan kundernas intryck av varumärket bli bättre.

Mobilitetslösningar skapar en smartare och mer effektiv verksamhet. Produktiviteten kan förhöjas genom att, bland annat, kunna sprida information direkt ut i de anställdas enheter utan någon fördröjning. Tack vare att fördelarna radar upp sig, har nu organisationer börjat att omvärdera sina affärsmodeller och klurar på hur man ytterligare ska kunna integrera in delar av verksamheten i det digitala arbetssättet. Kundservice, lagerhantering, leveransuppföljning och försäljningsstatus är alla delar som enkelt kan bli en del av organisationens digitala lösningar. Och genom att integrera fler delar av verksamheten i de mobila enheterna, finns stora möjligheter för organisationen att ta stora kliv framåt i sin utveckling.

Effektivisering, större flexibilitet, förbättrad kundservice och ett ökat beslutsfattande är några av de positiva effekterna som kan komma av ett välfungerande och stabilt, mobilt arbetsflöde. Och genom att ha tänkt på vilka problem som kan uppstå, blir verksamheten bättre och kundernas uppfattning om varumärket blir mer positiv. De absolut mest framgångsrika utvecklarna av mobila lösningar har tänkt på allt för att få applikationen att fungera så bra som möjligt – från applikationens förmågor till hur väl den fungerar att koppla upp till ett nätverk, men, inte minst, hur enkel den är att lära sig och använda i det dagliga arbetet. När en ny mobilitetslösning ska införas är det viktigt att bemöta de utmaningar som kan komma att uppstå. Fungerar nätverket till mobilen när personen är mitt ute i skogen? Kommer de som aldrig ägt en smartphone att förstå hur just vår enhet fungerar? Frågorna som uppstår är många, och det är viktigt att kunna besvara alla.

Kundernas åsikt betyder allt
Att mobilisera verksamheten handlar inte bara om att minska kostnader eller att effektivisera verksamheten. Det handlar också om att skapa en bättre produkt för kunden och stärka hur de uppfattar verksamheten och varumärket. En organisation med stor digital närvaro uppfattas som modern och att de hänger med i samhällsutvecklingen. Genom att hänga med bland trenderna inom digitaliseringen är också steget kortare att etablera sig på framtida digitala marknader.

Mobilitetslösningar är inte längre en trend; de är här för att stanna. De har omfamnats av både anställda och kunder. De är idag en essentiell del av många verksamheter och kommer i framtiden att bli en del av många fler. Kunderna i en verksamhet med mobila lösningar får en mer personlig och effektivare service samtidigt som organisationerna själva kan växa på andra, mer ekonomiska plan. Digitaliseringen har stor inverkan på vilka vinster en organisation kan och inte kan göra. Vardagen blir betydligt enklare för kunder, anställda och chefer.

Och potentiella kunder kan idag, utan pardon, välja bort organisationer med en obefintlig närvaro i den digitala världen. Vi har vant oss vid de digitala tjänsterna och de ses som en naturlig del av våra liv. För en kund kan det vara avgörande att ha möjligheten att följa sin beställda vara från en nätbutik på vägen till brevlådan, i jämförelse med en butik som inte erbjuder motsvarande tjänst. Vi vill ha koll, vi vill veta och vi vill hållas uppdaterade. En enkel, snygg och lätthanterlig digital produkt är attraktiv för kunderna, och utan det kan organisationer hamna rejält på efterkälken.

Mobilitetståget är på väg att avgå, och frågan är: kommer du att åka med?

Stefan Spendrup, Norden- och Västeuropachef, SOTI