HR-tech företaget Talentsoft växer snabbt både i Sverige och Europa och satsar nu på att utmana de globala jättarna som Oracle, SAP och Workday.
Genom nyrekryteringar och ett starkare partnernätverk vill man möta den ökade efterfrågan på molnbaserade och heltäckande HR-system.
Den globala HR-tech-branschen förväntas växa lavinartat kommande år, med en årlig tillväxt på 11 procent från 2019 till 2025, enligt en rapport från Grand View Research, Inc.
Talentsoft har på bara några år etablerat sig som en av de ledande aktörerna inom HR-system i Europa. Företagets molnbaserade system används idag i fler än 130 länder och finns på 27 språk. I januari 2019 investerades 50 miljoner dollar i Talentsoft, för att påskynda tillväxten och öka sin internationella ställning. Investeringen leds av Francisco Partners; tillsammans med investerare som Goldman Sachs och Bpifrance.
Efter ett framgångsrikt år på den svenska marknaden med flera nya kunder och en tillväxt på 30 procent i Sverige, vill man flytta fram sina positioner ytterligare i takt med att efterfrågan ökar på system som kan hantera hela HR-processen. För att stötta tillväxttakten planerar företaget även att rekrytera offensivt, för att stärka det svenska teamet.
– Vi ser att Sverige är en mogen marknad där allt fler företag inser att smarta, integrerade och digitaliserade HR-processer är avgörande för organisationens framgång. Vi vill vara en utmanare på den svenska marknaden med målet att fortsätta ta marknadsandelar, utmana de amerikanska jättarna och öka tillväxttakten ytterligare, säger Allan Nygaard, Nordenchef på Talentsoft.
Flera stora internationella företag har nyligen anslutit sig till Talentsofts kund- och partnerportfölj. I Sverige har bland annat Ahlsell, Rusta och Cramo valt Talentsoft för att hantera sina Talent management-processer, och Quinyx anslöt sig nyligen till Talentsoft Marketplace. Under året har Talentsoft även stärkt sitt partnersamarbete med Microsoft – med integrationen av Graph data connect och Teams i sin lösning – vilket bland annat har resulterat i utmärkelsen Microsoft Partner of the Year 2019.
– Det är en betydande utmärkelse, som stärker det nära samarbete vi har etablerat med Microsoft. Nu ser vi fram emot att fortsätta växa tillsammans med våra partners och ytterligare stärka vårt erbjudande mot slutkund, säger Allan Nygaard.