Tata Consultancy Services (TCS), har ytterligare befäst sin position bland de tre mest värdefulla varumärkena i IT-tjänstesektorn enligt Brand Finance, världens ledande varumärkesvärderingsföretag.
– Under 2020, som var ett mycket tufft år, har TCS under skicklig ledning av sin VD Rajesh Gopinathan återigen utmärkt sig. Tillsammans med 10% tillväxt i sitt varumärke, nådde även marknadsvärdet pole position i branschen och TCS närmar sig därmed i snabb takt topp två i IT-tjänstesektorn, säger David Haigh, VD, Brand Finance och fortsätter.
– Framgångsfaktorn för TCS ligger i företagets otroliga engagemang för att tjäna alla dess olika intressenter, vare sig det är personal, kunder eller allmänheten. Denna hängivenhet, som sträcker sig långt tillbaka i tiden, reflekteras i ett varaktigt och konkurrenskraftigt varumärkesvärde. 2021 kommer utan tvekan att vara ytterligare ett bra år för TCS och dess varumärke.
Utmärkelsen kommer strax efter det att TCS redovisade sitt starkaste kvartal på nio år. Omsättningstillväxten ökade med 4,1% jämfört med motsvarande kvartal föregående år (Q3 2019). Nettovinsten för tredje kvartalet blev 1,18 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på 3,4% jämfört med samma kvartal 2019.
En av de saker som bidragit till TCS nuvarande position är lanseringen av Secure Borderless Workspaces (SBWS), en operativmodell som hjälper TCS och kunderna att fullfölja sina affärskritiska aktiviteter i en miljö där distansarbete har blivit dominerande. TCS har även tagit fram flera andra lösningar för att göra anpassningen till nya virtuella arbetssätt friktionsfri för kunden. Detta har hjälpt TCS vinna fler affärer och öka sina marknadsandelar.
– Detta erkännande visar styrkan i vårt varumärke och det är en fantastisk bekräftelse på det starka förtroende våra kunder har visat oss genom åren. Genom att hjälpa dem att hantera pandemin och klara av återhämtningen visade vi den obestridda kraften som kommer från uthållighet, samlad kunskap och innovation, säger Avinash Limaye, Regionchef för TCS i Skandinavien.
Under 2020 vann TCS två pris i Transform Awards Nordics för sitt varumärkesarbete.
Under året vann TCS också 2020 Gartner Communications Award i kategorin ”Excellence in Building a Corporate Brand” för sitt omfattande varumärkes- och kommunikationsarbete. TCS utsågs även som ett Superbrand i USA och Storbritannien baserat på styrkan i företagets rykte sett till kanaler, affärsresultat, nya arbetstillfällen, personalutbildning och utveckling och engagemanget för CSR-frågor.