TCS och Star Alliance firar 15 år av samarbete med nya digitala initiativ

Tata Consultancy Services (TCS) och Star Alliance firar 15 år av strategiskt partnerskap, där TCS har utvecklat flera viktiga lösningar som hjälper Star Alliance att driva digital innovation.

Pratik Pal, global chef för Retail, CPG, Travel, Transportation & Hospitality, TCS

Införandet av agila arbetssätt har också gjort det möjligt för Star Alliance att snabbare utveckla nya produkter och tjänster. Dessutom har TCS arbetat med omvandlingen av Star Alliance IT-infrastruktur genom att migrera den till en helt molnbaserad miljö, vilket ger ökad flexibilitet och skalbarhet.

Det kreativa användadet av digital teknik och det smidiga flödet av information och analyser, skräddarsydda för varje flygbolags specifika krav, resulterar i en sömlös upplevelse för passagerare, särskilt när man ansluter mellan Star Alliance olika flygbolag på sina resor. Branschens första incheckningsnav gör att passagerare kan checka in på mer än 110 flygbolag globalt.

Star Alliance Baggage Hub gör att flygbolagen kan spåra kundens väska genom varje steg för resor med flera byten hos olika flygbolag. Genom att möjliggöra spårning av väskor från start till destination säkerställer lösningen en bättre upplevelse för passageraren.

För att förbättra reseupplevelsen för frekventa resenärer har TCS byggt en plattform som gör att resenären kan se lediga platser för uppgradering via bonusprogram, inte bara för flygbolaget vars bonusprogram de är anmälda till utan också för alla andra medlemsföretag.

Jeffrey Goh, VD, Star Alliance:

“Med mobila enheter är dagens resenärer alltid uppkopplade och förväntar sig enkel tillgänglighet till olika tjänster. Vi flyttar vårt strategiska fokus från att öka antalet medlemmar till att förbättra den digitala reseupplevelsen, speciellt för de kunder som gör resor som involverar flera olika flygbolag. Vårt samarbete med TCS har accelererat vår digitala omvandling och leder samtidigt till en förbättrad kundupplevelse. Omvandlingen pågår, och passagerarna kan förvänta sig ännu smidigare resor – oavsett vilket flygbolag de använder inom Star Alliance-nätverket.”

Pratik Pal, global chef för Retail, CPG, Travel, Transportation & Hospitality, TCS:

“Som Star Alliances digitala partner under 15 år har vi med stolthet sett hur Star Alliance har växt till att representera en fjärdedel av världens flygresor. De senaste initiativen kommer att påskynda omvandlingen av flygbolagens digitala ekosystem, sätta en ny standard för passagerarupplevelser samt möjliggöra att Star Alliance medlemsbolag lyckas i en Business 4.0-värld.”