TCS startar Microsoft-enhet i syfte att hjälpa företag i sin digitala resa mot Business 4.0

Tata Consultancy Services nya affärsenhet, som omfattar 50 000 personer, kommer att hjälpa företag att nyttja AI, maskininlärning och molnlösningar för att växa och transformeras med hjälp av Microsofts tekniker.

Jonas Alstermark, Director, Microsoft Customer Success Unit – Siva Ganesan, Head of TCS Microsoft Business Unit – Avinash Limaye, Country Manager, TCS Sweden

Tata Consultancy Services (TCS) har startat en ny affärsenhet som erbjuder ett fullt utbud av tjänster och lösningar runt Microsofts tekniker till kunder över hela världen, till hjälp i deras förändringsarbeten mot Business 4.0.

Affärsenheten kommer att dra nytta av TCS:s djupa kunskaper inom ett stort antal branscher och den globala arbetsstyrkan består av nästan 50 000 ingenjörer, utbildade inom Microsofts tekniker. TCS-utvecklade modeller kommer att hjälpa Microsofts kunder att påskynda sina förändringsresor och skapa värde med överlägsen snabbhet och resultat.

Enheten kommer att tillhandahålla möjligheter för kunder som vill skala upp sina innovationsinsatser att ta del av TCS:s uttömmande ekosystem för kollaborativ innovation i kombination med alla Microsofts tekniker. Chef för den nya enheten blir Siva Ganesan, en veteran med mer än 29 års erfarenhet på TCS. Han har tidigare byggt upp och lett bland annat ”Assurance Services Practice” samt mer nyligen TCS:s ”Travel, Transportation and Hospitality Business Unit”.

“Vi har samarbetat med kunder över hela världen i deras tillväxt- och digitaliseringsinitiativ, utnyttjat vår djupa kunskap om deras företag för att kreativt utnyttja möjligheterna med ny teknik, ”Location Independent Agile”-modellen och vår ”Machine First™ Delivery Model” för att förnya sina företag och främja större innovation”, säger Krishnan Ramanujam, vd för Business and Technology Services på TCS.

”Vår affärsenhet dedikerad till Microsofts teknik kommer att leverera förbättrade upplevelser och resultat till våra kunder över hela världen.”

Jean-Philippe Courtois, vd och koncernchef för global försäljning, marknadsföring och verksamhet på Microsoft säger: ”Hela branscher förvandlas och idag blir alla företag ett mjukvaruföretag. Genom detta utvidgade partnerskap med TCS ökar vi vår förmåga att göra det möjligt för våra kunder att dra fördel av möjligheterna att transformera och accelerera in i den digitala eran.”

TCS är en Microsoft Gold Competency Partner, vilket innebär den högsta nivån i Microsoft Partner Network och högsta kompetens att rulla ut Microsoft-baserade affärslösningar. Utöver det är TCS dessutom en Microsoft Azure Expert Managed Service Partner, vilket är ett erkännande av TCS bevisade expertis inom att leverera tjänster baserade på Azure med högsta möjliga kvalitet.