Techbolaget som guidar svenskarna och chefer till mobilitet i jobbet

[KVINNOR PÅ KANALEN] IT-företaget som guidar svenskarna och chefer till mobilitet i jobbet – hon ställde om PR-arbetet från produktnära kommunikation till att driva kunskap för att möta nya digitala beteenden för Sveriges arbetsplatser. 

Techbolaget som guidar svenskarna och chefer till mobilitet i jobbet 1
Anna Tidemar, nordisk marknadsansvarig på NEC Display Solutions

2020 har med Covid-19 tvingat miljontals människor att jobba från distans och nu inför jobbstart gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendation att jobba hemma fram till årsskiftet. Detta formar såklart en ny digital jobbkultur som ställer nya krav på tekniken för mobila och digitala arbetsplatser. Ett bolag som alltid har arbetat nära svenska arbetsplatser och företag med dess teknik är NEC Display Solutions. När Covid-19 snabbt kastade om hur en arbetsplats behöver jobba, valde Anna Tidemar, nordisk marknadsansvarig att förflytta det tidigare produktnära PR-arbetet till att ta på sig en kunskapsdelande hatt och hjälpa företag och chefer.

Tex hur man skapar en bra verksamhet för att ha sina anställda hemma med nya tekniska lösningar som stöttar både affären så väl som kulturen och välmåendet hos de anställda.

Anna Tidemar började på NEC Display Solutions för 14 år sedan och är idag ansvarig för marknadskommunikationen i Norden. Enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av molntjänstbolaget Citrix, distansarbetar var tredje svensk mer i dag än för två år sedan. Utifrån mobila beteenden som formats under Covid-19 blir det extra relevant för NEC att fortsätta stötta arbetstagare och arbetsplatser runt om i landet i hur man gör det som mest effektivt. För NEC har det under våren handlat om att dela den typen av information i konkreta tips till chefer och ledare runt om i media men även att sprida kunskapsdelande inlägg och tips att ta till sig i sociala medier genom deras teknikkunnande experter Jacob Sjösten i Sverige och Erik Okstad i Norge. Detta är något man kommer fortsätta med framåt.

– Vi insåg snabbt att allas arbete skulle förändras i och med Covid-19 och för mig blev förflyttningen av kommunikationen en viktig del i att se hur NEC kunde stötta upp och hjälpa arbetsplatser. Vår teknik och våra produkter är vårt hjärta, men längs vägen vill vi stötta cheferna så väl på kontoret som hemifrån när det kommer till det digitala och mobila sättet att arbeta, säger Anna Tidemar.

I kommunikationen handlar det idag om att säkerställa att verksamheterna kan erbjuda ett agilt arbetssätt där man ska kunna arbeta och vara engagerad oavsett var man befinner sig, det är även en fråga som är och kommer att fortsätta vara viktig när det handlar om att kunna behålla och locka medarbetare i framtiden. Men lika viktigt är att man skapar tydliga ramverk för mobila arbetsbeteenden och bra digitala samarbetsverktyg genom bland annat molnbaserade projektlösningar. Något som kommer vara avgörande för att ge medarbetare bra förutsättningar att jobba – trots att delar av styrkan arbetar på distans. Det blir ännu mer viktigt i verksamheter som jobbar eller kommer att jobba med globala team, kanske till och med över olika tidzoner avslutar Anna.