IT-företagen börjar se ljusare tider – och vissa har ännu ljusare framtidsbilder än genomsnittet.
Inte minst Bill McDermott, som sedan i höstas leder ServiceNow.
– Vi är i en unik position att definiera det 21:a århundradet för enterprise software, säger han i sitt första stora event-tal sedan han tog över ledarrollen.
Under de senaste månaderna har många företag, även inom IT-sektorn, varit försiktiga och tillbakadragna i sina framtidsprognoser. Bill McDermott, som tidigare ledde SAP till en position som en av världens ledande IT-leverantörer, tillhör en annan skola.
Under våren skapade han uppmärksamhet när han gick ut och lovade, trots det osäkra ekonomiska läget, att ingen av ServiceNow:s anställda skulle sägas upp – och att alla planer på att nyanställa stod fast.
I keynote-talet på det digitala eventet Knowledge 2020 fortsatte han på samma spår och framhöll att ServiceNow-plattformen hjälper verksamheter att snabbt ställa om och modernisera sina arbetsprocesser och arbetssätt, och hantera nya, akuta och oväntade utmaningar.
”Jag tror att vi är i ett tidigt skede av en revolution för arbetsflöden, och att tiderna då man investerar i tunga, komplexa traditionella system är på upphällningen”, säger Bill McDermott.
”Det är det som kännetecknar revolutionen, du designar processen. Den anställde berättar för dig hur de vill konsumera arbetet och hur de vill koppla samman en del av verksamheten med en annan. Användaren eller kunden säger hur de vill ha sina tjänster och du följer helt enkelt deras önskemål”, säger Bill McDermott.
Att ServiceNow, som började som en plattform för IT-supporthantering men under de senaste åren lanserat en lång rad lösningar och tjänster för olika delar av en organisation, fortfarande bygger på ursprunget tror han också kommer att vara en fortsatt framgångsfaktor:
”Vi är det enda företaget i den här storleken som har en arkitektur, en plattform, en modell för data. Vi har aldrig gjort ett storskaligt förvärv. Det finns ingen komplexitet. Det gör det möjligt för oss att sömlöst integrera mot fler än 500 stora system som används där ute idag. Kunden kan bara lägga om processerna för att möta det moderna arbetets behov.”
På grund av pandemin omvandlades det årliga eventet Knowledge till ett digitalt möte – men till skillnad från de flesta nedskalade versioner av tech-events vi sett under våren pågår Knowledge i sex veckor, med nya kundberättelser, workshops och paneldiskussioner dagligen.
Talet kan ses här och Knowledge fortsätter veckan ut, med bland annat kundberättelser från Region Stockholm, SAAB och Köpenhamns kommun på menyn.