Tekniken påverkar och utvecklar spelbranschen

Om man tittar tillbaka ett par tiotal år i tiden såg verkligheten helt annorlunda ut än den gör idag.

På 1990-talet gjorde lagringsmöjligheter som man på den tiden ansåg vara revolutionerande intåg på marknaden i form av bland annat CD- och DVD-skivor som tillät den vanliga människan att lagra det denne önskade. Men, om man vänder blicken mot historien är det också lätt att förstå att många av de framsteg som var enorma under den tiden numera känns daterade. Idag är det mycket lättare för oss att föra över och hitta information utan att behöva krångla med externa tillbehör, som skivor eller externa minnen. En bransch det här är extra tydligt i är inom spelvärlden.

När det kommer till datorspel var år 1962 en milstolpe. Då utvecklade man det första spelet som två personer kunde spela samtidigt. Succén var given och åren därpå började flera datorspel släppas, ofta på disketter, som när tekniken utvecklades framåt så småningom blev skivor. Idag är disketterna blott ett minne när det kommer till spel och nästan alla som är intresserade av att spela kan använda sig av internet. Det gäller både vanliga datorspel och om man tittar närmare på något av alla online casino Sverige. Ser man specifikt till spel om pengar blir de tekniska framstegen så tydliga som något kan bli.

Det finns ett stort antal mjukvaruleverantörer vars främsta affärsidé är att utveckla spel som sedan tillhandahålls till olika casinon. En av de största vi har i Sverige är NetEnt som har flera hundra spel i sitt sortiment och finns representerade hos över 200 speloperatörer online. NetEnts, och de övriga mjukvaruleverantörernas uppgift, är att säkerställa att spelen fungerar som de ska när de väl finns hos ett casino. För att förklara det enkelt kan man säga att mjukvaruleverantörerna “lånar ut” sina spel till casinot och att de därefter ser till att spelen fungerar som de ska. Det vill säga – om något behöver uppdateras i spelet kommer det pausas på alla casinon tills utvecklarna har gjort de uppdateringar som behöver göras. Det är någonting som inte hade varit möjligt tidigare när spel distribuerades på andra sätt, men tack vare stora servrar och snabba överföringar via internet är det numera en barnlek.

Det finns så klart andra saker som varit avgörande för att spelen har haft möjlighet att nå den nivå de har idag. En av de viktigaste faktorerna är det faktum att man kan programmera slumptalsgeneratorer att fungera på önskat sätt via en dator, istället som förr i tiden när man var tvungen att göra det manuellt. De används frekvent inom spelvärlden och ser till att spelen inte är förutbestämda utan faktiskt sker slumpmässigt, något som är ett krav för att spel för pengar ska kunna fungera i praktiken. De slumptalsgeneratorer som används testas och bedöms även av oberoende bolag för att spelarna ska kunna vara trygga med att allting sker korrekt.

Spelbranschen är en bransch som inte har nått sin topp än. I takt med att augmented och virtual reality gör framsteg är det inte helt otippat att även spelutvecklare för casinon kommer börja utnyttja den tekniken i allt större utsträckning. Experter har, som vi tidigare nämnt, sagt att företag både behöver lära sig tekniken och utbilda sina anställda inom den för att den ska fungera. Det har flera tagit till sig, bland annat Microgaming som redan 2016 visade en demoversion av roulette i virtual reality. Tekniken möjliggör många nya spelupplevelser och vad som kommer hända de nästa åren blir spännande att följa.