Tele2 IoT-peppade 300 kunder, partner: ”Agera nu!”

_DSF8812

300 partner och kunder hade samlats på Tele2 Arena för att få en pepp av operatören kring IoT – en av två grundpelare för deras fortsatta tillväxt. Det var energi, hög stämning och hoppfulla själar. “Vi kommer aldrig kannibalisera på våra partners intäkter”, lovade IoT-chefen Rami Avidan.

Det handlar inte om teknik längre. Det handlar om vad du bestämmer dig för att göra. Och du måste göra något nu.

Det var huvudbudskapet under Tele2s pepevent M2M Talks som hölls i Tele2 Arena den 12 maj. 300 personer från kund- och partnerledet fick sig till livs en fyra timmar lång show som inte låg långt efter den fansen får på en rockkonsert. Det var energi, tempo och tydliga budskap.

Alltid med partner

Det övergripande budskapet om att du – och dina kunder – måste agera nu övertrumfades bara av ett annat i intensitet. Nämligen det att Tele2 aldrig kommer att försöka ta hela kakan.

– Vi är bäst på connectivity och tjänster kring det. Men vi kan inte bli vertikala. Där behöver vi er partner, var IoT-chefen Rami Avidans budskap.

Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions.
Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Solutions.

Och det budskapet återkom så många gånger att det till slut verkade på gränsen till desperat. Men det är inte så konstigt, kommenterade en partner som jag pratade med under lunchen. ”De klarar det inte annars.”

“Tele2 vill aldrig äga kunden”

Den glasklara partnerstrategin applåderas förstås av partner. Fredrik Augustsson på CGI är en av dem som vi stötte på i utställningsdelen. Han är ”lösningsområdesansvarig” inom IoT hos konsulten.

– Det passar oss som hand i handske. Vi vill ha kontakten med kunden och arbeta med partner för hårdvara och kommunikation. Och Tele2 vill aldrig äga kunden, så det stämmer bra med hur vi vill arbeta.

Var ser du att de skulle kunna bli starkare?

– De skulle kanske behöva arbetar lite mer proaktivt med att få ihop komplexa lösningar på ett bättre sätt, så att det exempelvis bara krävs ett login och gränssnitt för att hantera det, säger han och konstaterar att det förvisso redan är på väg åt det hållet.

Fredrik Augustsson, CGI.
Fredrik Augustsson, CGI.

Inne på scenen som hade byggts upp mot en liten sektion av läktaren hade Rami Avidan förklarat hur de ser på partner. Det finns tre kategorier. Punkt. Inga kategorier för silver, guld och platinum. ”Vi tror inte på sån´t”. Bara tre kategorier där ”ingen är mer värdefull än någon annan”. Det rör sig om affärspartner, teknologipartner och ”vertikala” partner.

– Och det handlar inte om kvantitet för oss, utan om kvalitet. Det ska vara rätt partner. Vi tar inte in vilken partner under solen som helst, säger Rami.

Låg barriär ska bli ännu lägre

Ett tredje tema under förmiddagen var att barriären för att komma igång med IoT är extremt låg, och att Tele2 fortsätter att sänka den. Det handlar både om startkostnader och den rent konkreta hanteringen. Som ett led i det presenterade Rami den nya portalen som vi skrev om igår, och tillsammans med det också en rad nyheter i operatörens IoT-erbjudande.

LTE- eller 4G-stöd var en, device-hantering en annan – det vill säga möjligheten att exempelvis uppdatera firmware i IoT-enheter. Den tredje nyheten innebär att kunden kan byta operatör på sina sim-kort.

– Om någon, mot all förmodan, vill lämna oss som operatör kan de alltså göra det på ett enkelt sätt nu. Den funktionen är vi ensamma om att erbjuda, sa Rami och skärpte blicken mot publiken.

Anders Olsson, CCO Tele2 Group.
Anders Olsson, CCO Tele2 Group.

Det råder ingen tvekan om att IoT är ett fundamentalt viktigt område för Tele2 överlag. Enligt CCO Anders Olsson är det en av de två grundpelarna för operatörens fortsatta tillväxt. Och redan i hans öppningstal poängterade han med all önskvärd tydlighet att de är beroende av partner för att få det att hända.

Post Comment