Under dagen 22 mars blev Tele2 uppmärksammat på en säkerhetsbrist i röstbrevlådan som gör att obehöriga har kunnat nå andra abonnenters telefonsvarare.
Problemet är nu löst för majoriteten av Tele2s privatkunder och fortsatt arbete pågår med att säkerställa full åtgärd för samtliga kunder.
Tele2 har under dagen 22 mars uppmärksammats på en säkerhetsbrist i röstbrevlådan som inneburit att obehöriga har kunnat nå andra abonnenters telefonsvarare. Problemet har åtgärdats för majoriteten av Tele2s privatkunder kort efter att vi uppmärksammades på detta och fortsatt arbete pågår för att säkerställa en säker röstbrevlåda för Tele2s samtliga kunder.
Sedan Tele2 uppmärksammades om detta har vi förbättrat säkerheten genom att implementera specifika åtgärder i våra röstbrevlådetjänster. Vi har i dagsläget ingen kännedom om några fall där kunder har drabbats till följd av bristen.
Så kallad spoofing är en internationell form av kriminalitet som pågår i hela världen då professionella bedragare använder sig av innovativa tillvägagångssätt. Vi på Tele2 samarbetar med både polis och ansvarig tillsynsmyndighet i vårt arbete att motverka den här typen av bedrägeriförsök, och vi ser mycket allvarligt på den brist vi uppmärksammats om idag. Vi ska nu se över våra system för att förhindra framtida försök till intrång i vår röstbrevlådetjänst.