Tele2:s företagslösning – årets bästa företagskampanj

Tele2 vände uppochner på start-up logiken och skapade ett komplett företag, det enda som saknades var en idé.

Tele2:s företagslösning – årets bästa företagskampanj 1Vem som helst med en affärsidé kunde vara med och tävla om att få ta över företaget, till ett värde av två miljoner kronor. Kampanjen ”Tele2 End-Up” blev en succé och prisas nu som årets bästa företagskampanj.

Tele2 End-Up vände uppochner på start-up logiken och påvisade att en bra affärsidé inte är nog för överlevnad. Den uppmärksammade nya företagsformen underhöll, utbildade i företagande och förändrade attityden till Tele2 på mycket kort tid. Nu prisas Tele2 med sin byrå Åkestam Holst NoA med 100-watt i kategorin ”Företag Kampanj”.

Juryns motivering:
Allt startar med en bra affärsidé. Årets 100-wattare går till en briljant idé som vänder på resonemanget. Genom att efterlysa världens första End-Up lyckas Tele2 visa att man tar företagande på allvar och samtidigt röra sig bort från prisdiskussion och fokusera på det som är viktigast: kommunikationslösningar. En blivande reklamklassiker som är lika underhållande som varumärkesbyggande.

”Gör plats” för Arbetsförmedlingen med Le Bureau tilldelas 75-watt i kategorin medan ”Renault – Vägen till framgång” från biltillverkaren Renault med byrån Reaktion tar hem 50-watt.