Telenor har sedan i somras sålt Office 365 med lagringstjänsten Onedrive för företag. Nu lyfter man ur lagringen och erbjuder den även som en del i växelerbjudandet.
Syftet med tilltaget är dels att vänja kunder vid att köpa mer än mobil kommunikation av operatören, dels att driva datatrafiken i nätet. Det säger Christian Strömlid som är marknadschef på Telenor Företag i Sverige.
Men ni erbjuder ju redan Office 365?
– Ja, som en fristående tjänst, inte som en del i ett växelerbjudande. Och det är inte särskilt många som har köpt den av oss, säger han.
Förhoppningen är alltså att den nya paketeringen ska ändra på det, även om Christian räknar med att det inte är något som kommer att ske över en natt. Hur som helst tror han att Onedrive-erbjudandet kommer att locka många. Det ligger avsevärt närmare Telenors kärnerbjudande ur ett kundperspektiv, i synnerhet med tanke på att i princip alla använder smarta telefoner, påpekar Christer.
– Vi har sett, bland annat i vår egna årliga undersökning Mobility Report, ett ökat behov och en ökad efterfrågan bland företagskunder att ytterligare stärka möjligheten att kunna lagra dokument och filer i molnet. OneDrive for Business är unik på detta område med tjänstens säkerhet och integration till Microsofts övriga produkter som användarna väl känner till, säger han.
Under en kampanjperiod kommer tjänsten att ingå gratis till de kunder som tecknar standardavtal med Telenors mobila växelerbjudande, Telenor One 2.0. Tjänsten kan även köpas separat.