Skanska utökar samarbetet med Telenor inom kommunikationstjänster för en ökad digitalisering av byggbranschen, tre år för telefoni och fem år för nätverkstjänster.
Med hundratals samtidigt pågående byggprojekt kan Skanska uppnå effektiviseringar vid varje byggetablering med hjälp av rätt IT-stöd.
– Samarbetet innebär ett kliv framåt för digitaliseringen av den svenska byggbranschen. Ett viktigt krav från Skanska är att kunna inkludera underentreprenörer på byggplatserna i samma lösning. I den lösning vi har utvecklat tillsammans kan vi inkludera alla på Skanskas byggplatser i en gemensam nätinfrastruktur med hög IT-säkerhet, säger Tomas Flodin, expert på säkerhet och nätverkstjänster på Telenor.
Med lösningen kan Skanskas medarbetare själva sköta vissa delar av nätverket och anpassa uppkoppling och tjänster efter de behov som finns i respektive projekt. Digitala beställnings- och leveransflöden förenklar för Skanskas medarbetare.
– De lösningar vi har utvecklat tillsammans med Telenor ligger inom ramen för vårt digitaliseringskoncept Dynamics Site Connectivity. Nu lägger vi alla tjänster i samma lösning för att förenkla flödena, koppla ihop byggplatserna och förbättra utvecklingsmöjligheterna, säger Benny Brodin, Service Responsible, Skanska Sverige.
Under avtalsperioden kommer Skanska att uppgradera till Telenors nya molnbaserade växel One X, som möjliggör samarbete och integration på ett nytt sätt. Skanska kan under avtalsperioden även använda Telenors 5G-nät. I leveranserna ingår nätverkstjänster som SD-WAN, LAN, WiFi och säkerhetstjänster. Den molnbaserade lösningen kan skalas upp och ner efter behov.
Att förenkla och förbättra verksamheten på byggplatser med hjälp av den data som genereras är aktuellt i samarbetet. Det finns möjlighet att bygga på med andra lösningar inom exempelvis IoT och Edge Computing.