Telia storsatsar på företag och personlig tekniker

 

Som första operatör i Sverige lanserade Telia den 1 september tjänsten “Personlig Tekniker”.

Det innebär ett personligt besök av en tekniker som fixar all IT på plats. Allt för att bli mer personliga och för att hjälpa företag att ordna tekniken om det uppstår problem.

Sveriges små och medelstora företag driver fram nya innovationer och skapar de flesta nya arbetstillfällena i landet. De har blivit mer digitala och investerar i ny teknik och Personlig tekniker it-kanalen.se exempel på den hjälp som företagen kan få av Telia är med applikationer, tjänster, installationshjälp, server, felavhjälpning samt hjälp med hårdvara och nätverk.

-Det är viktigt att det tekniska fungerar så att företagen kan fokusera på sitt område istället för att lägga tid på tekniska problem, säger Patrik Granström, chef för små- och medelstora företag, Telia.

Sedan förra året finns det redan tjänsten den Personliga Rådgivaren för Telia kunder, men nu kan företagen få en egen Personlig Tekniker. Den tidigare satsningen med personlig rådgivning, där företagen blev guidade att hitta kommunikations- och IT-lösningar online, blev en succé enligt Telia. Den tjänsten har nått ut till tusentals Telia kunder och nu var det dags att gå vidare.

Idén till den nya tjänsten kom för ett år sedan genom kundundersökningar, berättar Patrik Granström:

-Vi kontaktade våra kunder och frågade vad vi kan förbättra. Då blev svaret att de inte hinner med den snabba tekniska utvecklingen. Tekniken tar för mycket tid, företagen upplever stress och behöver stöd inom den sidan.

-Sen efter undersökningarna och vad efterfrågan var så gick vi vidare till utvecklingen av den här tjänsten. Så från idé till verklighet tog det c:a ett år.

Tjänsten är riktad till Sveriges små- och medelstora företagare med 0 till 150 anställda. Det som är nytt nu är också att tjänsten är tillgänglig för företagare som inte är Telia kunder sedan tidigare.

På frågan varför Telia är bättre än konkurrenterna svarar Patrik Granström:

– Vi samarbetar nu med både Telekom- och IT-sidan så företagen får en helhet i sina lösningar, allt blir samlat på ett ställe. Företagen förlorar ingen tid till tekniska problem och kommer då spara pengar. Det är enkelt, vi har fasta priser och har vår Nöjd Kund Garanti. Det betyder att om problemet inte blir löst så tar vi inte betalt.

De tekniker som nu arbetar med den nya lanseringen har en gedigen teknisk utbildning och har även fått intern utbildning inom Telia. Så enligt Patrik Granström är de väl förberedda inför den nya utmaningen. Nästa steg i denna satsning är för Telia att nå ut till fler och hitta nya partners och det finns en stor efterfrågan säger Patrik Granström:

– Vi har redan inlett samarbeten med finska företagare. Sen är vår ambitionen att ta in fler egen utbildad personal och fler tekniker. Det kommer att bli nödvändigt nu när ICloud växer och för att utveckla IT- och teknikområdet inom Telia.

Post Comment