Tietos nya startup Security Services utökar verksamheten för att möta det allt mer komplexa säkerhetslandskapet

Tietos interna startup Security Services som lanserades i januari utökar sitt tjänsteutbud med ett åtgärdscenter för cybersäkerhet och en tjänst för rådgivning och bedömning i säkerhetsfrågor.

Syftet är att hjälpa kunder att hantera en alltmer komplex IT-säkerhetsmiljö och förändrad lagstiftning inom området.

Tietos nya startup Security Services utökar verksamheten för att möta det allt mer komplexa säkerhetslandskapet 1
Markus Melin, chef för Security Services på Tieto

Digitaliseringen har lett till nya sårbarheter för företag och organisationer. Cyberattackerna blir allt fler, både i antal och typ av angrepp. Samtidigt innebär ny lagstiftning som EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) att nordiska organisationer ställs inför nya utmaningar.
”Informationssäkerhet är ett högaktuellt ämne just nu och många företag frågar sig vad EU:s nya dataskyddsförordning innebär för deras verksamheter. Vi har grundat Security Services som en startup för att snabbt och smidigt kunna tillgodose våra kunders föränderliga behov. De nya tjänsterna är ett bra exempel på startup-formens snabbrörliga arbetssätt och den mentalitet vi har när det gäller att kunna ge våra kunder så bra support som möjligt,” säger Markus Melin, chef för Security Services på Tieto.

Tieto har redan tidigare lanserat övervakningstjänsten Tieto Security Wall som en grundläggande del av Security Services-plattformen. Tjänsten är ett unikt verktyg som gör det enklare och tydligare för företag att skydda sina digitala tillgångar med ett enda översiktligt verktyg. Plattformen kan utökas med säkerhetstjänster från Tieto och tredjeparts-API:er, och den har ett kraftfullt gränssnitt som har utformats för att bibehålla högsta möjliga säkerhet inom hela verksamheten.

”För att hantera säkerheten på ett bra sätt krävs överskådlighet. Detta erbjuder vi med övervakningstjänsten Tieto Security Wall. Sedan behövs en säkerhetsspecialist för att hantera själva övervakningen. Därför har vi inrättat ett åtgärdscenter (Security Operations Centre). Det är mycket lovande att hälften av våra kunder som använder Tieto Security Wall för sin säkerhetsövervakning även har börjat använda Security Operations Centre, säger Markus Melin.

Security Operations Centre från Tieto övervakar affärskritiska tillgångar och säkerhetsrelaterade händelser dygnet runt och spårar hotbilder över hela världen. Tillsammans med Tietos omfattande ekosystem av säkerhetstjänster kan incidenter upptäckas och hanteras i tid så att verksamheten påverkas så lite som möjligt.

För att hjälpa kunder att välja rätt tjänst och skyddsnivå lanserar Tieto även en tjänst för rådgivning och bedömning i säkerhetsfrågor (Security Advisory and Assessment Services). Här analyserar Tieto organisationens säkerhetsnivå och presenterar de mest kritiska riskerna och sårbarheterna. Riskbedömningen utgör grunden vid utvecklingen av kundens digitala säkerhet. Tieto erbjuder rådgivning kring informationssäkerhet, kontinuitet, katastrofåterställning samt regelefterlevnad.

”Det finns ingen perfekt säkerhet. Som vi ser det blir den globala säkerhetsmiljön alltmer komplex. Därför måste många kunder hitta balansen mellan säkerhet, relaterade investeringar och kontinuerlig riskbedömning. Många nordiska företag och offentliga organisationer anlitar i allt större utsträckning konsulter för att välja rätt tjänster och teknik för sina affärsbehov.  Som långsiktig partner till företag i många olika branscher har Tieto stora möjligheter att bli förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter, avslutar Melin.

Post Comment