Tips på hur du bäst leder på distans
Hem KRÖNIKA Tips på hur du bäst leder på distans

Tips på hur du bäst leder på distans

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Pandemin har påverkat företag och affärsområden på global skala.

Tips på hur du bäst leder på distans

Frank Weishaupt, VD för Owl Labs

När vi nu ser tillbaka på 2020, ser vi att företagen blev tagna på sängen och ställdes inför en mängd problem när de snabbt tvingades ställa om till distans- och hybridarbete (att en del av arbetsstyrkan jobbar hemma, en del på kontoret).

Företagen upptäckte att deras leverantörskedjor inte var så stabila som de tidigare trott och att interna kommunikationsprocesser saknades, vilket gjorde det svårt att arbeta utanför det traditionella kontoret. Detta, tillsammans med en mängd andra problem, skapade nya hinder för företagen att övervinna. Det fanns dock lärdomar att hämta från företag som varit tidiga med att anamma distans- och hybridarbete redan innan pandemin började.

Under en stor del av min karriär har jag lett team som har anammat olika arbetsmodeller, inklusive distans- och ”hyflex”-medarbetare (arbetar online eller på plats när de vill). Innan pandemin arbetade en tredjedel av vårt team deltid på distans, och ytterligare en tredjedel av teamet arbetade heltid på distans.

Med denna erfarenhet i bagaget har jag upptäckt att det krävs mer än att bara se dina medarbetare över en skärm för att leda dem samt att det är mer utmanande att leda distansarbetare kontra dem som arbetar på kontoret. Då distans- och hybridarbete är här för att stanna och sannolikt kommer bli det nya normala, delar jag här med mig av mina fyra bästa tips hur du bäst leder ett team på distans.

  1. Ompröva existerande metoder för rekrytering och introduktion

Med att ett nytt år i full gång har många har ett nytt jobb som mål. Nu är ett bra tillfälle att se över dina nuvarande processer för rekrytering och introduktion, och överväga om du ska ändra något i hur ni arbetar. Rekrytering, introduktion, inlärning och att leda medarbetare på distans skapar olika utmaningar också för de medarbetare som arbetar på kontoret, vilket gör att nya processer och metoder kommer att behövas.

När vi nu går in i ”arbeta varifrån du vill”-modellen bör arbetsgivare fokusera mer på att skapa framgångsrika arbetsgrupper, främja välbefinnande oavsett varifrån de anställda arbetar från, och se till att minska eventuella stressfaktorer. Se till att de nyanställda har de verktyg och den utrustning som krävs. Att skapa en teamkänsla bör också ha högsta prioritet, särskilt för ett team som inte träffas personligen, att de nyanställda kommer in i företaget och i företagskulturen. Att använda sig av video och andra visuella verktyg hjälper till med detta, både med att introducera kollegor och att presentera dem så att de känner sig som en del av företaget. Schemalägg regelbundna korta möten med nyanställda så att de känner sig tillfreds och välkomnade.

Det finns fördelar med att anställa på distans, även om det kan kännas lite olustigt att anställa någon som du ännu inte träffat personligen. Då plats och kontorslokal inte längre är en faktor, är det inte bara kandidaterna som har fler alternativ i sitt jobbsökande, du också. Talangpoolen där du kan hitta den perfekta kandidaten är nu betydligt större. Dra fördel av det, och kom ihåg att effektiv kommunikation och samarbete är nyckeln till att lyckas.

  1. Se till att arbetsplatsen är optimerad för samarbete

Den dagliga verksamheten, såväl som företagets långsiktiga framgång, är beroende av viktiga teknikinvesteringar och de beslut som du fattar. Du förlitar dig på teknik för att ditt team ska kunna kommunicera med varandra och med kunderna, för fakturering, för att skapa presentationer – ja, listan är oändlig. Trassel med dessa system orsakar huvudvärk. Därför är det viktigt att du har rätt system på plats, inte bara ur arbetssynpunkt utan också för samarbetet och kreativiteten.

Nu är det hög tid för chefer att börja tänka på ifall deras kontor är optimerade för arbete på plats, på distans och för hybridarbete, något som annars blir en missad möjlighet.

Ett optimerat kontor kan betyda förändringar av konferensrummens utformning t.ex, så de är mer anpassade för interna möten eller för hybrida presentationer. Något så enkelt som att använda en större whiteboard som tydligare kan ses via kamera, eller att använda videokonferensteknik som ger en tydlig bild och ett bra ljud, så att de som inte är där fysiskt fortfarande känner sig delaktiga och lyssnade på, kan utgöra hela skillnaden för bättre samarbete – oavsett varifrån du jobbar.

  1. Även om du kan ”koppla in” var som helst ifrån, kom ihåg att ”koppla ur” också

I vår State of Remote Work-undersökning fann vi att anställda arbetar cirka 26 timmar mer än vanligt varje månad (nästan en dag extra per vecka). Det här är ett bekymmer, eftersom det sannolikt kan leda till utbrändhet bland de anställda inom en inte alltför avlägsen framtid. Med möjligheten att arbeta var som helst ifrån är det viktigt att komma ihåg att påminna sina anställda om att de ska “koppla ur” och “stänga ned” i slutet av arbetsdagen också.

Här är det viktigt att du som chef föregår med gott exempel. Se till att du återkommande uppmuntrar ditt team att stänga av och ta sig tid för återhämtning – och kom ihåg att göra det själv också. Överväg också att påminna dem om att ledighet och privat tid faktiskt finns av en anledning. Det är bäst att vara så flexibel som möjligt för att möta de anställdas specifika behov, så fundera på om ytterligare policys kan behövas för att uppnå en bättre balans mellan arbete och privatliv.

  1. Tänk på vilket annat stöd du kan ge de anställda

I vår undersökning fann vi att 45% av de som arbetar på kontoret skulle ta en lönesänkning mot fortsatt arbete hemifrån även i framtiden, vilket visar hur viktigt flexibelt distansarbete har blivit. Det innebär att det är viktigt att hitta lösningar som fungerar för de anställda på längre sikt, något som kan kräva en försiktig balansgång för de chefer som leder virtuella team.

Vår undersökning visade också att 74% av de anställda anser att deras arbetsgivare borde betala för eller tillhandahålla kontorsteknisk utrustning för hemarbete; och 50% tycker att de också borde tillhandahålla kontorsmöbler såsom skrivbord och ergonomiska stolar. Om vi ​​går ännu djupare i resultaten anser 50% av de anställda att deras arbetsgivare bör betala wifi- och telefonräkningar, och 48% tycker att elräkningar för hemarbetare också bör ersättas.

Även om alla dessa önskemål är svåra för ett företag att balansera, är det värt att lyssna på vad dina medarbetare behöver och fråga hur du bäst kan stödja dem trots att du befinner dig på distans. Oavsett om det rör sig om att investera i en ny plattform, ge mer HR-stöd eller erbjuda flexibel arbetstid, bör ytterligare lösningar övervägas för att hålla personalen nöjd och produktiv i sina nya arbetsmiljöer.

Kom ihåg att som chef är det ditt ansvar att föregå och leda med gott exempel. Du har möjligheten att vara drivkraften för att skapa en optimal arbetsmiljö i en tid där distans- och hybridarbete är framtiden.

Av Frank Weishaupt, VD för Owl Labs

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>