Tobii presenterar nya eyetrackingverktyg för VR-, AR- och PC-utveckling

På 2019 års Game Developer’s Conference (GDC) presenterade Tobii idag ett nytt programutvecklingspaket (”software development kit”, SDK) för XR-applikationer och nya resurser för PC-utvecklare.

Henrik Eskilsson, VD för Tobii

De nya utvecklingsguiderna och utvecklingsverktygen förenklar eyetracking-integration på många sätt, från att tillhandahålla nya bibliotek och API:er för intuitiv objektmappning och objektval, till att erbjuda exempelkod och implementeringsbeskrivningar.

”GDC är en konferens för utvecklare, så i år vill vi ge utvecklarna de mest avancerade och lättanvända API:erna, guiderna, kodexemplen och handledningarna som någonsin funnits för eyetracking-integration”, sade Henrik Eskilsson, VD för Tobii. ”Med lanseringen av dessa nya SDK:er, utvecklingsverktyg och resurser är det enklare än någonsin för utvecklare att dra fördel av eyetracking-tekniker och skapa unika upplevelser för användarna.”

Presentation av Tobii XR SDK

Tobii XR SDK är en uppsättning verktyg och resurser som gör det möjligt för utvecklarna att snabbt skapa och implementera interaktivitet i ”head-mounted dispalys” (HMD) som använder sig av eyetracking, och inkluderar sofistikerade funktioner som:

Fokuserade objekt

  • Tobiis intelligenta objekt gör det möjligt för utvecklaren att låta användarens blick aktivera och välja objekt på ett intuitivt och bekvämt sätt. Skapa en sömlös upplevelse för användarna och förenkla arbetet som utvecklare med hjälp av maskininlärning och algoritmer genom att koppla eyetracking-signaler till objekt i en scen.

Övernaturliga förmågor

  • Skapar nya möjligheter till interaktion inom XR som bara är möjligt med hjälp av eyetracking. Det ger användaren en känsla av superkrafter genom att de får virtuella objekt och miljöer att reagera med hjälp av blicken.

Intuitiva gränssnitt

  • Förbättra användargränssnitt och för användarna ännu djupare in i den virtuella upplevelsen med intuitiva ögonstyrda interaktiva funktioner. Förenkla navigationen, strömlinjeforma menyval och dölj onödiga UI-element när användaren har uppmärksamheten på annat håll.

Verklighetstrogna karaktärer

  • Ge en ny dimension åt multiplayer-miljöer och social interaktion i VR. Avatarer blir mer levande och uttrycksfulla när de återger egna, och interagerar med användarens, ögonrörelser. Icke spelbara figurer (”non-player characters”, NPC) blir responsiva och roligare att interagera med när de reagerar på spelarnas blickar – inga fler zombie-ögon.

Tobii XR SDK och tillhörande bibliotek är skapade för att användas med, och komplettera funktionerna för, enhetsspecifika SDK:er som hör till VR-headsets med eyetracking. De stödjer även det kommande OpenXR-initiativet. Tobii XR SDK bygger på årtionden av erfarenhet av eyetracking-applikationer och tillhandahåller applikationsverktyg och resurser som ger fördelar för utvecklare som arbetar med eyetracking-dataströmmar från en XR HMD.

”Eyetracking har snabbt blivit en standard som krävs i XR-enheter. Tobii är den ledande leverantören av eyetracking-teknik och det företag som har mest erfarenhet i ekosystemet kring eyetracking”, säger Henrik Eskilsson. ”Vi tar med oss all kunskap till de nya utvecklingsverktygen och ger applikationsutvecklarna kraftfulla fördelar när de skall skapa eyetracking-interaktioner.”

Nya resurser för utvecklare

Förutom nya bibliotek och API:er för XR-interaktioner tillhandahåller Tobii även kodexempel, videor, handledningar och felsökningsverktyg för XR-utveckling, tillsammans med paket och resurser för Unity och snart även stöd för Unreal. Tobii har också uppdaterat sin utvecklarportal för PC och gjort sitt SDK för PC-utveckling tillgänglig på Unity Asset Store och Unreal Marketplace.