Toshiba – förlåt, Dynabook – breddar basen med nya flaggskeppsmodeller

Nytt namn och nya coola laptopmodeller. Det svänger om före detta Toshiba, numera under namnet Dynabook.

Kenni Ramsell, Dynabooks Nordenchef

Juvelen i kronan är en ny laptop med höga prestanda och 15-tums bildskärm som väger under 1,5 kilo.

Det är lika bra att reda ut det förvirrande namnbytet först: Toshiba, den anrika leverantören av bärbara datorer, har bytt namn till Dynabook. I praktiken innebär det att laptopmodeller som lanserades innan 1 april i år heter Toshiba, alla modeller därefter heter Dynabook.

Namnbytet beror på att Toshibakoncernens olyckliga förvärv av det amerikanska energiföretaget Westinghouse ledde till stora problem under 2017. Egentligen hade det inget att göra med den delen av Toshibakoncernen som tillverkar bärbara datorer, men alla delar av koncernen drabbades ekonomiskt.

Problemen har gjort att Toshiba/Dynabook tappat stora marknadsandelar vad gäller bärbara datorer, eftersom hela kundsegment, till exempel konsumenter, fallit bort. Namnbytet till Dynabook representerar en omstart vad gäller klientenheter i stort, och bärbara datorer i synnerhet. Man jobbar hårt på att ta igen förlorad mark och man gör det med en nygammal strategi, nämligen att lansera laptopmodeller som ligger i framkant av utvecklingen.

Nytt krutpaket

Nya Tecra X50-F är ett krutpaket med 15-tums skärm som väger in på nätta 1,42 kilo och som ska bjuda på hela 17 timmars batterilivslängd. Smakar det så kostar det, priset börjar på cirka 11 000 kronor. Men då finns prestanda, i form av de snabbaste Intelprocessorerna, och kapacitet av toppklass, i ett extremt lätt paket. Dynabook presenterar en verklig spetsprodukt, baserat på kombinationen av låg vikt, prestanda och kapacitet. Tecra X50-F finns för leverans redan nu.

Tecra A40-E är en mellanklassmodell med 14-tums bildskärm som väger 1,47 kilo. Den är ännu inte prissatt i Sverige och ska finnas för leverans i november.

De här nya modellerna fyller ut ett sortiment som är organiserat i tre nivåer: premium, mellanklass och enklare modeller. De två första typerna tillverkas i Toshibas egen fabrik. De enklare modellerna tillverkas av andra företag, som Taiwanesiska Foxconn, som via ägande av Sharp är den största intressenten i Toshibakoncernen (som alltså innefattar Dynabook).

Foxconn äger Sharp, som i sin tur äger 80,1 procent av Toshibas verksamhet för klientenheter som laptopar. Den här ägarstrukturen leder till en del problem, eftersom Sharp och Toshiba länge varit konkurrenter inom många segment. Därför är det lättare att få Sharpfolk att pusha för ”Toshibadatorer” om de heter Dynabook.

Avancerade säkerhetslösningar

Dynabooks Nordenchef Kenni Ramsell berättar att man i dag främst levererar bärbara datorer till stora globala företag och att avancerade säkerhetslösningar är ett av säljargumenten.

– Vi jobbar hårt med att få fram modeller som passar olika kundsegment och det kommer fler lanseringar framöver. Vi vill absolut bli en stor leverantör till mellanstora företag igen, säger Kenni Ramsell.

Vad gäller konkurrensen med marknadsledare som Dell och HP framhåller Kenni Ramsell ”den lägsta felfrekvensen” i branschen vad gäller bärbara datorer. Problemet som han upplever det är att närvaron på marknaden tagit stryk under senare år:

– Vi når inte ut på marknaden i den mån vi vill i dag, säger Kenni Ramsell.

Med de nya laptopmodellerna har i alla fall Dynabook tagit det första nödvändiga steget i ett återtåg. Nu återstår att se om man kan få fram modeller som lockar både kanalen och enskilda kunder i tillräckligt hög takt.